Bart Claes © LeasePlan

LeasePlan zet zinnen op kmo- en private leasemarkt

Leasing & renting voertuigen

De leasingmarkt is volop in verandering en transformeert naar een dienstenmarkt. Bart Claes kwam een half jaar geleden terug aan boord van LeasePlan als commercieel directeur KMO en Private Lease. Voor deze belangrijke markt binnen de vernieuwde mobiliteitsstrategie van LeasePlan is Claes volop bezig duurzame groei-opportuniteiten aan te boren.

Een digitaal gedreven service

Mensen kiezen meer en meer voor autogebruik in plaats van voor autobezit. Dat impliceert een evolutie naar een digitaalgedreven service. Bart Claes geeft die digitale transformatie van LeasePlan mee vorm.
“We staan al heel ver op het vlak van digitalisering. Maar de kmo- en private leasemarkt vergt een nieuwe benadering dan de klassieke leasingmarkt. Privébestuurders en kleine kmo’s verwachten een heel andere manier van dienstverlening. Ze willen snel beslissen en verwachten een snelle online service. We moeten meteen reageren en op zeer korte termijn voertuigen ter beschikking kunnen stellen”, stelt Bart Claes.

Het kmo- en private lease segment vraagt een verdieping in de relatie met de klant

Waar er voor grote klanten één fleet manager is aangesteld om de vloot te managen, wordt in de particulieren- en kmo-markt elke bestuurder een klant. “We maken ons business model klaar om een-op-een-relaties op te bouwen. Voor het One Car One Contract is digitalisering uiterst belangrijk”, voegt Bart toe.

Focus op duurzaamheid

Claes merkt op dat het kmo-landschap gevoeliger is voor milieuvriendelijk rijden. “We willen laten zien dat we de vinger aan de pols houden en dat we onze klanten op een kostenefficiënte, zorgeloze en duurzame manier het laatste nieuwe bieden. Het is aan ons om consumenten en bedrijfsleiders van zowel kleine als grote bedrijven, te overtuigen om voor slimme, duurzame oplossingen te kiezen. Tegen 2030 wil LeasePlan een volledig emissievrije vloot. Op die manier nemen we onze verantwoordelijkheid en zetten we onze schouders mee onder de energietransitie”, zegt Bart Claes.

Tweedehandswagens leasen aan particulieren en KMO’s

Met CarNext.com gaf LeasePlan al de kans aan particulieren om jonge tweedehandsleasewagens te kopen. In Aarstelaar opende het leasebedrijf in maart 2018 een eerste Carnext.com winkel. Kopers selecteren eerst de auto's waarin ze interesse hebben op CarNext.com. Daarna kunnen ze die auto’s gaan bekijken in Aartselaar en er een testrit mee maken.

LeasePlan wil ook aan particulieren en kmo’s tweedehandswagens leasen. “Tweedehands leasewagens kopen is nu al mogelijk via de website Carnext.com. Maar we willen ook voor de kmo- en private markt inspelen op de trend van ownership naar usership. Klanten zullen met de Carnext.com leaseformule die in de nabije toekomst wordt gelanceerd enkel betalen wat ze gebruiken. Vandaag kunnen kmo’s al terecht voor een tweedehands lease. In 2019 lanceren we dit concept ook voor particulieren”, vertelt Bart Claes.  

Wie is Bart Claes?

Bart Claes studeerde accountancy en fiscaliteit aan Lessius Hogeschool in Mechelen en behaalde een postgraduaat marketing aan Vlekho Business School. Hij begon zijn carrière in de automotive sector bij Volvo. Daarna maakte hij de overstap naar databedrijf Graydon. In 2010 keerde hij terug naar de autosector en werkte als accountmanager en later als manager voor corporate klanten bij LeasePlan. In oktober 2017 ging hij aan de slag als commercieel directeur bij Gen-C, een Salesforce Partner. In mei 2018 was het duidelijk dat Bart de autosector niet kan missen en deed hij zijn herintrede bij LeasePlan.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven