Mobiliteitsbudget overtuigt jonge werknemers voor alternatieve mobiliteit

Mobiliteit

De jongste generatie werknemers staat positief tegenover het mobiliteitsbudget en alternatieve vormen van mobiliteit. Dit blijkt uit een onderzoek van Athlon Belgium. Het mobiliteitsbudget wordt langzaamaan toegepast en speelt een belangrijke rol in de vergroening van wagenparken. Een mental shift blijft wel nodig.

9 op 10 jonge werknemers heeft interesse ​

Het mobiliteitsbudget heeft als doel om een hefboom te zijn naar duurzamere mobiliteit. Het is bestemd voor werknemers die in aanmerking komen voor een bedrijfswagen. Enkel 1 op de 200 werknemers maakt hier momenteel gebruik van. Mobiliteitsbedrijf Athlon Belgium ziet in de resultaten van haar enquête dat vooral de jongste generatie overtuigd is. De enquête werd uitgevoerd bij een duizendtal werknemers. Zowel werknemers die wel als die (nog) geen recht hebben op een bedrijfswagen. 1 op 3 van alle ondervraagden heeft geen interesse in het mobiliteitsbudget. Terwijl 9 op 10 van de 18- 24-jarige werknemers wel interesse toont.

Werkplek op minder dan 15 km afstand? Laat de wagen staan​

Het grootste deel van de respondenten (86%) gaat nog dagelijks of regelmatig met de wagen naar het werk. Slechts 1 op 10 neemt de fiets of het openbaar vervoer. Louter 1 op 3 geeft aan dat het mobiliteitsbudget een aanmoediging zou zijn om minder werkverkeer in de auto af te leggen. Bij de jongste werknemers geeft 3 op 4 dit aan. Deze jonge groep blijkt ook het meest geïnteresseerd in deelmobiliteit en een abonnement op het openbaar vervoer. Deze opties binnen het mobiliteitsbudget had veel minder succes bij de oudere werknemers. Een elektrische fiets, huisvestingskosten of uitbetaling in cash scoren beter. De helft van alles ondervraagden ziet deze opties zitten. Volgens Michiel Alferink, algemeen directeur van Athlon Belgium, begint de vergroening van de mobiliteit al bij de vraag of een verplaatsing wel nodig is:

De eerste vraag die we ons moeten stellen is daarom of de verplaatsing überhaupt nodig is. Zeker nu thuiswerken en digitale meetings steeds gemakkelijker worden. En vervolgens of we bij een verplaatsing de wagen niet beter inruilen voor alternatieve mobiliteit. Tot 15 kilometer raden wij aan de wagen te laten staan en te kiezen voor een e-bike, ​ een deelauto of het openbaar vervoer.”

Trekkersrol jongste generatie

Uit het onderzoek blijkt dat hoe langer mensen rijden met een bedrijfswagen, hoe minder geneigd ze zijn deze op te geven. “Wij zijn al lang geen traditionele aanbieder meer van lease wagens. De drempelvrees wegnemen is een belangrijk deel van onze taak als mobiliteitsprovider”, aldus Michiel Alferink. Bedrijven kunnen best vanaf het begin een mobiliteitsbudget aan jonge werknemers aanbieden. Zo kunnen zij een voorbeeldrol spelen voor de oudere generaties.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Velodi

  • Autovak

  • Hyundai

Bekijk de socials