KMO_Insider_728X90_NL.jpg

Nieuwe fiscale spelregels voor PHEV’s vanaf 2026

Na maanden van wachten heeft de Arizonaregering een akkoord bereikt over de fiscale toekomst van plug-in hybrides (PHEV’s), de zogenaamde fake hybrids en het mobiliteitsbudget. Deze nieuwe regeling is van groot belang voor bedrijven, leasingmaatschappijen en wagenparkbeheerders. Wat verandert er precies vanaf 2026? Je leest het hieronder.

Euro 6e-bis norm wordt het nieuwe uitgangspunt

Het volledige fiscale kader is voortaan gebaseerd op de Euro 6e-bis norm, een strengere emissienorm voor CO₂-uitstoot. Deze geldt voor:

  • Alle nieuwe PHEV-modellen die vanaf 1 januari 2025 op de markt verschijnen
  • Bestaande modellen die in 2026 nog als nieuw verkocht worden, mits opnieuw gehomologeerd vóór 31 december 2025

Gevolg: vanaf 1 januari 2026 moeten bijna alle PHEV’s getest zijn volgens deze nieuwe norm

Overgangsregeling voor voertuigen besteld vóór 31 januari 2025

PHEV’s die vóór 31 januari 2025 besteld, gekocht of geleased worden, blijven genieten van de bestaande fiscale voordelen, zolang ze voldoen aan deze voorwaarden:

  • Maximaal 50 g/km CO₂-uitstoot
  • Minstens 0,5 kWh batterijcapaciteit per 100 kg voertuiggewicht

Voor voertuigen die vanaf 1 januari 2026 besteld worden, was oorspronkelijk geen enkele aftrekbaarheid meer voorzien. Het nieuwe akkoord brengt daar verandering in.

iemand die zijn wagen oplaadt


Nieuwe aftrekregels voor PHEV’s vanaf 2026

De Arizonacoalitie heeft beslist om de fiscale aftrekbaarheid toch te verlengen voor voertuigen die voldoen aan de Euro 6e-bis norm. Dit is wat er verandert:

PHEV’s met CO₂-uitstoot van maximaal 50 g/km

  • De aftrek wordt berekend via de formule
    120 – (0,5 × CO₂-uitstoot in g/km)
  • De maximale aftrekbaarheid is gelijk aan die van volledig elektrische voertuigen
  • Voorbeeld: een voertuig met 0 g/km uitstoot blijft 100% aftrekbaar in 2026 en 95% in 2027

PHEV’s met CO₂-uitstoot tussen 51 en 75 g/km

  • 75% aftrekbaar in 2026 en 2027

Aftrek daalt vervolgens stapsgewijs

    • 65% in 2028
    • 57,5% in 2029
    • 0% vanaf 2030

Nieuwe grens voor fake hybrids

Het onderscheid tussen echte en fake hybrides blijft behouden, maar de grens verschuift. Voertuigen met een CO₂-uitstoot tot 75 g/km kunnen nog als echte hybride worden beschouwd, zolang ze voldoen aan de Euro 6e-bis norm of later.

Brandstof, elektriciteit en overige kosten vanaf 2026

Fossiele brandstof

  • 50% aftrekbaar tot eind 2027
  • Vanaf 2028 geldt 0% aftrekbaarheid, ongeacht aankoopdatum

Elektriciteit

  • 100% aftrekbaar in 2026
  • 95% in 2027
  • 82,5% in 2028

Andere autokosten

  • Aftrek wordt berekend met dezelfde formule als voor voertuigen:
    120 – (0,5 × CO₂-uitstoot in g/km)

Wat met oudere PHEV’s gekocht vóór 1 januari 2018

PHEV’s met maximaal 50 g/km CO₂

  • De fiscale aftrekbaarheid blijft maximaal, met als plafond de percentages voor elektrische voertuigen

PHEV’s met meer dan 50 g/km CO₂

Aftrek wordt geleidelijk afgebouwd om het fiscale voordeel te beperken

  • 75% in 2026
  • 70% in 2027
  • 65% in 2028
  • 60% in 2029
  • 55% in 2030
  • 50% in 2031

Tijd om strategische keuzes te maken

Het nieuwe akkoord geeft PHEV’s een langer fiscaal leven, op voorwaarde dat ze voldoen aan strengere uitstootnormen. Tegelijk blijven onechte hybrides geviseerd, en wordt fossiele brandstof minder fiscaal aantrekkelijk.

Wil je fiscaal voordeel blijven halen uit je bedrijfswagens of mobiliteitsbeleid? Dan is het cruciaal om vóór 2026 de juiste keuzes te maken.

KMO_Insider_300X250_NL.jpg

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Hyundai

  • Velodi

  • Autovak

Bekijk de socials