Omstreden maar populair: de plug-inhybrides

Mobiliteit

De opmars van de ‘stekkerhybrides’ zet zich voort, zeker nu ze financieel toegankelijker worden. Voordelen zijn de lage CO2-uitstoot en de fiscale aftrekbaarheid. Toch zijn ze niet onomstreden. Leasemaatschappij Athlon Belgium legt uit waarmee je het best rekening houdt om het ecologische en economische plaatje te doen kloppen. (foto @ copyright Athlon Belgium)

Tegen 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens emissievrij zijn. Plug-inhybrides of PHEV’s (plug-in hybrid electric vehicles) hebben als leasewagens ecologische en economische voordelen. Ze verlagen de CO2-uitstoot en krijgen in België een flink fiscaal duwtje in de rug dankzij een aftrekbaarheid tot 100% voor zover ze als “echte” plug-inhybride worden beschouwd. Daarvoor mag het voertuig niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten en moet het een voldoende grote batterij aan boord hebben.

“Tegen 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens emissievrij zijn. Zo’n transitie vraagt tijd en ook een mental shift bij bedrijven. Plug-inhybrides zullen als opstap naar volledig elektrisch rijden in die transitie een belangrijke rol spelen,” (Michiel Alferink, algemeen directeur van Athlon Belgium).

Elementen voor de juiste balans


Zowel voor de milieuwinst als voor het positieve effect op de TCO (total cost of ownership) zijn er meerdere voorwaarden. Athlon Belgium zet ze op een rijtje in een whitepaper. Een van de elementen is het bestuurdersprofiel. Of de balans gunstig is voor de PHEV, hangt voor een groot stuk af van de mate waarin iemand elektrisch kan rijden en van het aandeel snelwegkilometers. Iemand die op en af kan pendelen naar zijn werk op elektriciteit en slechts 30% op brandstof rijdt, is door de bank genomen de perfecte kandidaat. Of stekkerhybrides altijd een interessante TCO kunnen voorleggen, hangt bovendien af van de laaddiscipline. Anticiperen en tijdig opladen is een absolute voorwaarde om de kosten onder controle te houden.

Fiscaliteit van plug-inhybrides

“Door de fiscale gunstmaatregelen zijn plug-inhybrides aantrekkelijke bedrijfswagens. Maar voor een lagere TCO spelen veel elementen mee, zoals de laadkosten en de aankoopwaarde van de wagen. Een grondige vooranalyse met een bestuurderprofilering en een TCO-analyse van de huidige vloot is daarom absoluut noodzakelijk. Bovendien is het zaak om de carpolicy aan te passen om maximaal elektrisch rijden te faciliteren en te stimuleren,” zegt Philippe Fouyn, Strategic Consulting Manager bij Athlon Belgium.

Opstap naar volledig elektrisch

Het aanbod aan hybrides met een oplaadbare batterij breidt gestaag uit. Waar ze tot voor kort het voorrecht waren van mensen met een stevig budget, zijn deze nu met de komst van nieuwe modellen toegankelijk voor een veel breder publiek. Je vindt ze tegenwoordig in het gamma van praktisch alle autoconstructeurs, die ze bovendien niet enkel aanbieden in hun duurdere modellen.

Download hier de whitepaper over plug-inhybrides

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Velodi

  • Autovak

Bekijk de socials