Privégebruik bedrijfswagens wordt duurder vanaf 2021

Mobiliteit

Bedrijfswagens worden zuiniger, maar het privégebruik ervan wordt vanaf 2021 duurder. Werknemers en bedrijfsleiders moeten rekenen op een minimale nettokost van 57 euro per maand. De oorzaken daarvan zijn de publicatie in het Belgisch Staatsblad van de nieuwe, lagere CO2-referentieuitstoot en de goedkeuring van een wetsvoorstel.

De CO2-referentieuitstoot is een van de bepalende factoren voor de berekening van het belastbaar voordeel van alle aard. Dat is hetgeen een werknemer betaalt voor het privégebruik van zijn bedrijfswagen. Door een daling van de CO2-referentiewaarde, stijgt het voordeel van alle aard, waardoor meer bedrijfsvoorheffing ingehouden wordt.

Privégebruik bedrijfswagens duurder door lagere referentie-uitstoot

“In vergelijking met de vorige jaren stellen we voor alle brandstoftypes een forse daling van de CO2-referentieuitstoot vast. Voor inkomstenjaar 2021 geldt de basis-CO2-coëfficiënt van 5,5% voor een referentie-uitstoot van 84 gr/km voor dieselvoertuigen, in plaats van 91 gr/km voor inkomstenjaar 2020. Voor wagens met benzine-, LPG- of aardgasmotor gaat het om 102 gr/km in plaats van 111 gr/km”, legt Veerle Michiels van SD Worx uit.

Lees verder onder de foto.

Veerle Michiels SD-Worx
Veerle Michiels SD-Worx


Voorbeeld duurder privégebruik van bedrijfswagens

De mobiliteitsexpert geeft het voorbeeld mee van een BMW X1 benzine met een cataloguswaarde van 37.585 euro, en een CO2-uitstoot van 128 gr/km. Het voordeel van alle aard voor de maand januari 2021 zal 221,63 euro bedragen. Rekening houdend met de referentie-uitstoot voor 2020 zou het VAA voor diezelfde maand 197 euro geweest zijn.

Privégebruik bedrijfswagens kost minimaal 57 euro per maand

Voor 2021 geldt ook een nieuwe ondergrens voor het belastbaar voordeel van alle aard, nl. 1.370 euro. Rekening houdend met een gemiddeld belastingtarief van 50% kost het privégebruik je maandelijks netto minstens 57 euro .

“Dit geldt vooral voor meer bescheiden auto’s of wagens met een lagere CO2-uitstoot. Deze ondergrens stimuleert werknemers niet om naar een wagen te zoeken met een lagere CO2-uitstoot vermits dit hen geen fiscaal voordeel meer oplevert”, legt Veerle Michiels verder uit.

3 componenten bepalen privégebruik bedrijfswagens

Het belastbaar voordeel van alle aard wordt sinds 2012 berekend volgens 3 componenten: de cataloguswaarde, de ouderdom en de CO2-uitstoot. Er wordt een CO2-coëfficiënt toegepast op 6/7de van de cataloguswaarde en in functie van de ouderdom van de auto wordt dan een correctie gemaakt.

“Deze formule is ontmoedigend voor elektrische auto’s. Deze stoten geen CO2 uit en door hun hoge cataloguswaarde blijven ze fiscaal gezien potentieel zeer prijzig. Dat geldt trouwens ook voor de plug-in hybrides, die een zeer lage CO2-uitstoot hebben. Voor wagens op fossiele brandstof stelde zich de voorbije 2 jaar een ander effect. Door de stijging van de referentie-uitstoten, daalde de CO2-coëfficiënt en dus ook het voordeel van alle aard. Door de goedkeuring van een wetsvoorstel worden de referentie-uitstoten nu bevroren”, stelt Veerle Michiels.

Vanaf 1 januari 2020 kunnen de referentie-CO2-uitstoten enkel gelijk blijven of dalen. Het belastbaar VAA kan dus alleen nog gelijk blijven of stijgen, als de andere factoren in de berekeningsformule gelijk blijven. De ouderdomsfactor op de cataloguswaarde zal het effect van de voorgestelde aanpassing enigszins verzachten.

Opgepast voor WLTP bij nieuwe wagens

De CO2-uitstoot van een wagen wordt sinds 1 september 2018 gemeten volgens de WLTP-methode (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). Daardoor zullen de verbruiks- en uitstootcijfers gemiddeld met 20% stijgen. Vanaf dit jaar is het niet meer verplicht om de WLTP-waarde om te rekenen naar de doorgaans voordeligere NEDC 2.0-waarde. “We zullen stelselmatig meer wagens zien die ingeschreven worden met alleen een WTLP-waarde. De werkgever moet in dat geval deze WLTP-waarde gebruiken om het belastbaar VAA te berekenen, en dit zal daardoor stijgen”, zegt Veerle Michiels nog.

Beslist de regering om voortaan de WLTP als norm te nemen voor de berekening van het belastbaar VAA, dan worden bedrijfswagens fors duurder. Er zijn dan niet alleen gevolgen voor het VAA waarop de werknemer wordt belast, maar ook voor de fiscale aftrekbaarheid van de autokosten voor de werkgever en voor de CO2-solidariteitsbijdrage die de werkgever verschuldigd is aan de RSZ.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Autovak

  • Velodi

Bekijk de socials