Verplichte fietsvergoeding duwt leasefiets in de lift: 75% meer bedrijven doen mee

30% meer werknemers leasen fiets sinds invoering verplichting in 2023

De invoering van de verplichte fietsvergoeding in mei 2023 blijkt een schot in de roos voor de opmars van de fiets als woon-werkvervoermiddel. Op twee jaar tijd is het aantal bedrijven dat fietsleasing aanbiedt met 74% gestegen, en ook het aantal werknemers dat via de werkgever een fiets leaset nam met 30% toe. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van hr-expert Acerta Consult op basis van gegevens van ruim 327.000 werknemers in 28.000 privébedrijven.


Fietsvergoeding stijgt naar gemiddeld € 0,31/km

Sinds 1 mei 2023 zijn bedrijven in de privésector wettelijk verplicht om werknemers die regelmatig met de fiets naar het werk komen een vergoeding te geven per effectief gereden kilometer. Die verplichting heeft de gemiddelde fietsvergoeding flink de hoogte in gejaagd: van 0,24 euro/km naar 0,3161 euro/km, een stijging van maar liefst 30%.

Charlotte Thijs, mobiliteitsexperte bij Acerta Consult: “De overheid legde aanvankelijk 0,27 euro/km op, inmiddels geïndexeerd tot 0,29 euro. Bedrijven die nog geen regeling hadden, moesten dit bedrag verplicht toepassen. Maar opvallend: ook bedrijven die al een fietsvergoeding gaven, hebben hun vergoeding verhoogd – wellicht om aantrekkelijk te blijven als werkgever.”

Werkgevers hebben daar ook fiscale redenen voor: fietsvergoedingen zijn vrijgesteld van sociale zekerheidsbijdragen en zijn onder bepaalde voorwaarden niet belastbaar, wat zowel voor werkgever als werknemer voordelig uitpakt.


Explosieve groei in fietsleasing

De hogere vergoeding is niet de enige stimulans: steeds meer werknemers kiezen bewust voor de fiets – én steeds meer werkgevers spelen daarop in via fietsleasing. Op dit moment leaset 1,97% van de werknemers een fiets via de werkgever, terwijl dat vóór 1 mei 2023 nog 1,51% was. Dat betekent een groei van 30% op amper twee jaar tijd.

Het aantal bedrijven dat fietsleasing aanbiedt, is zelfs met 74% gestegen. De mobiliteitsbarometer van Acerta bevestigt die trend: de fiets is vandaag goed voor 41,2% van de woon-werkverplaatsingen, bijna 35% meer dan vijf jaar geleden.

“Fietsleasing biedt werknemers een financieel voordeel: het wordt vaak betaald met brutoloon en is dus voordeliger dan een aankoop met nettoloon”, legt Thijs uit. “Daarom is de leasefiets stilaan een vaste waarde in het loonpakket. Werkgevers kunnen zich er bovendien mee onderscheiden op een krappe arbeidsmarkt.”

Federale overheid volgt het voorbeeld

Sinds kort is ook de federale overheid mee op de kar gesprongen: ambtenaren kunnen sinds dit jaar eveneens een fiets leasen via hun werkgever. Daarmee lijkt de leasefiets definitief zijn plaats te hebben veroverd in het Belgische mobiliteitslandschap – niet alleen als duurzaam alternatief, maar ook als aantrekkelijke extra in het loonpakket.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Velodi

  • Hyundai

  • Autovak

Bekijk de socials