KMO_Insider_728X90_NL.jpg

Ontwikkelingsmogelijkheden, een absolute must have met Valerie Maes van GoodHabitz

  • Valerie Maes
  • Ontwikkelingsmogelijkheden, een absolute must have met Valerie Maes van GoodHabitz
  • 16-06-2025
  • HR

Je bedrijf futureproof krijgen en houden, er komt heel wat bij kijken. Zo ook de ontwikkeling van je medewerkers. Niet alleen om te groeien als bedrijf, maar ook om mensen aan boord te halen.

“Zonder te willen stereotyperen, maar je merkt toch wel een shift in behoeftes als het op een job aankomt”, vertelt Valerie Maes, general manager bij GoodHabitz. “Vroeger was het salaris vaak doorslaggevend, nu kijkt een werkzoekende naar andere dingen. De balans tussen werk en privé, maar ook vooral naar ontwikkelmogelijkheden.”

Daarom biedt GoobHabitz een online leercatalogus aan met trainingen en assessments. Zo kan je als werknemer opleidingen volgen wanneer het jou uitkomt.

“Als KMO kan je niet altijd de lonen betalen die grote bedrijven wel kunnen neertellen. Wat je wel kan doen, is inzetten op extralegale voordelen. En dan zijn opleidingen of trajecten natuurlijk heel interessant om aan te bieden in je pakket”, verklaart Maes verder nog.

Alles start voor GoodHabitz bij de onboarding, met de focus op social en human skills. Dat vindt de general manager dan ook heel belangrijk: “Die skills gaan heel je leven mee. Op eender welke werkplek en op eender welk moment in je leven. Zet je daar niet op in, dan loop je als werkgever tegenwoordig zelfs de kans om werknemers te verliezen.”

Verder komen ook de werkwijze, de Netflixachtige structuur van het platform en de voordelen vanuit HR-standpunt ter sprake in de nieuwste aflevering van “tendens in business”. Ben je benieuwd naar die uitleg? Beluister de babbel met Valerie Maes dan nu via je favoriete podcastkanaal.

Lees de volledige audiotekst van deze podcast

Welkom bij Tendens in Business, de podcast van KMOinsider. Tijdens onze afleveringen gaan we op bezoek bij mensen uit verschillende branches en bespreken we een topic dat hen nauw aan het hart ligt.

Vandaag zit ik tegenover Valerie Maes bij GoodHabitz. Valerie, eerst en vooral welkom in de podcast. Hoe gaat het met jou?

Dank u wel, Glenn. Met mij gaat het prima, dank je.

Je bent general manager bij GoodHabitz. Kan je even kaderen voor de mensen die GoodHabitz misschien nog niet kennen? Wat jullie exact doen?

GoodHabitz biedt bedrijven de mogelijkheid om hun medewerkers te voorzien van persoonlijke ontwikkeling. Wij bieden daarmee een leercatalogus, die zowel bestaat uit online trainingen als uit assessments.
Die assessments zijn niet de saaie, langdradige assessments die we kennen vanuit de selectiecontext, maar dat zijn korte zelftesten die mensen in staat stelt om die ontwikkelpunten en die sterke punten te detecteren en nog gerichter met hun persoonlijke ontwikkeling aan de slag te gaan.

Dat is ook waar jij het vandaag over wacht. Heb je een topic dat jij hebt gekozen voor deze aflevering is: "het belang van leren in het kader van employer branding". Kan je daar iets meer over vertellen?

Wat we zien in internationale onderzoeken, dat is dat medewerkers veel sterker gemotiveerd zijn, loyaler zijn aan hun werkgever. En dat je als werkgever ook een mooier imago krijgt, zal ik maar zeggen, als je de mensen voorziet van persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden.

Je hebt het dan over het imago, maar ik vermoed dat werknemers daar ook wel sterker uit komen uit die opleidingen, dus je bedrijf waarschijnlijk ook wel.

Je maakt je bedrijf Future Proof als je de medewerkers voorziet van die leermogelijkheden. En vooral in het kader van onze catalogus.
Die is echt puur gericht op soft skills, talen en digitale skills. Die dan vaardigheden zijn die je in je volledige carrière kan gebruiken en niet enkel in de functie waarin je momenteel werkt.

Je hebt zelf ook een achtergrond in recruitment, vooral in functie van KMO's, heb je daar een shift gemerkt in het belang van die opleidingskansenvoorwerknemers, dat ze daar nu meer belang aan hechten bijvoorbeeld.

Ja, ik hoop dat vooral, Glenn. Wat ik in die twaalf jaar als consultant heb gezien, dat is wat de vaak uitdagende selectietrajecten, gingen op zoek naar moeilijk te vinden profielen, dan vind je het uiteindelijk de spelt in een hooiberg.
Die persoon start dan bij dat bedrijf en na een aantal maanden hoor je toch wat minder positieve feedback van zo'n geplaatste kandidaat en dat heeft dan vrijwel altijd te maken met opleidingskansen. Zo iemand die start dan niet in een bedrijf en heeft dan amper een onboarding-traject bijvoorbeeld. Dat is super jammer, want het is die eerste indruk die toch heel veel doet.

En heb je daar ook een shift gezien van de vorige generaties die werkt zocht tot een opzichte van die nieuwe generatie die nu werken aan het zoeken is?

Ja, absoluut. Ik wil dat niet stereotyperen, maar als je kijkt naar die vorige generaties, dat was salaris vaak een doorslaggevend criterium, zou ik maar zeggen.
Maar de mensen die nu werk zoeken, die zijn de andere dingen op zoek, die gaan meer voor de balans tussen werk en privé, maar bijvoorbeeld ook ontwikkelmogelijkheden.

Over die ontwikkelmogelijkheden, je hebt vaak feedback van de bedrijven zelf, ook van de reknemers uit jouw vorige functie, is het echt een cruciaal factor om voor een bepaald bedrijf te kiezen. Stel je hebt twee opties, het bedrijf waar je meer kansen krijgt om door te groeien of meer opleidingen te krijgen en jezelf te verbeteren, gaan mensen daar vaker voor kiezen dan toch nog voor dat salarispakket zoals we misschien vroeger...

Ja, absoluut. Ik heb dat zelf in de praktijk ook gezien. En weet je wat het is? Je kan vaak als KMO niet de lonen gaan betalen die ze bijvoorbeeld in grote organisaties voorzien. Dus dan moet je het hebben van andere extralegale voordelen.
En dan is zo'n opleidingspakket natuurlijk een hele dankbare. En wat ik in de praktijk zie bij onze klanten, dat is als ons ook echt gebruiken in die personeelsadvertenties. Dat ze gaan aangeven van, kom terecht in een tof bedrijf, leuke collega's. En je krijgt de kans om constant aan persoonlijke ontwikkeling te doen dankzij een leercatalogus die wij aanbieden. En dan kan je echt het verschil maken. En dan ga je zien dat je toch meer kans maakt dat zo een talent dan voor je organisatie kiest.

Ik kan mij inbeelden dat dat voor jullie als GoodHabitz ook wel leuk is dat jullie mee in dat traject worden betrokken en effectief een plekje krijgen in bijvoorbeeld een vacature die open staat.

Ja, absoluut. Dat is supertof om te zien.
En ook daarna, eens we met een klant samenwerken, hoe leuk dat het is om dat bijvoorbeeld leren onder te brengen in een HR-cyclus, en dat je zegt van jaarlijks-evaluatiegesprek. Ik hoop dat dat minstens jaarlijks is tussen haakjes. Dan wordt er ook van onze managers verwacht dat zij het over opleidingsmogelijkheden hebben en dat zij bijvoorbeeld aan hun teamgenoten bepaalde trainingen gaan aanraden. Om echt die leercultuur te gaan stimuleren.

Dus als ik het goed begrijp, kan ik als werkgever als KMO een abonnement nemen bij jullie en dan kunnen mensen inloggen op dat platform. Doe jullie daarnaast nog iets extra voor een KMO?

Ja, absoluut. Wij organiseren regelmatig webinars waarin we KMO's samenbrengen en waarin we tips en adviezen delen rond hoe, leren onderdeel maken van een HR-strategie en hoe die trainingen te koppelen aan de organisatiedoelstellingen.
Dus op die manier krijgt een KMO veel meer inzicht in hoe past leren in mijn algemene bedrijfsstrategie.

We hadden het er net al over het aantrekken van talent en dat daarbij die kansen belangrijk zijn. Maar ik kan mij ook in beelden dat dat ook belangrijk is om die achterdeur dicht te houden, dat ze niet gaan vertrekken net omdat ze het gevoel hebben dat ze misschien op een plafond gaan botsen.

Ja, kijk, wat je vaak ziet in de praktijk, dat is als een organisatie bezig is met het ontwikkelen van medewerkers, dat ze vaak ook bezig zijn met interne mobiliteit. En ook al heb je een relatief kleine organisatie met wat minder doorgroeimogelijkheden, zal ik maar zeggen. Dan is het wel belangrijk om die mensen geboeid te houden en ze toch het gevoel te geven dat ze er toedoen en dat ze misschien op termijn wel kunnen doorgroeien.
En dan maakt dat je effectief, zeg je heel mooi, die achter deur kunt dichthouden, dat je ook op dat vlak leren of zo'n leercatalogus inzet als retentiemiddel.

Stel ik het juist dat je ook best van in het begin zo'n opleidingen gaat voorzien als KMO als werkgever.

Ja, dat start al van bij de onboarding, zoals ik daar straks zei. Het is enorm belangrijk dat mensen tijdens die eerste weken het gevoel hebben van, dit is een werkgever die mij wil investeren.
En dat hoeft niet heel erg vergezocht te zijn, maar als je inderdaad... En ik blijf natuurlijk een ambassadeur van GoodHabitz, maar als je ervoor zorgt dat je een online leercatalogus hebt waar mensen kunnen leren wanneer ze maar willen. Echt op die social skills, die human skills. Dan ben ik ervan overtuigd dat je al een streepje voor hebt als werkgever.

Stel, er komt een nieuwe potentiële klant tot bij GoodHabitz, maar die twijfelt een beetje, want die denkt stel dat ik mijn werknemers te goed ga opleiden. Ja, dan vertrekken ze misschien ook, want dan zijn ze misschien te sterk of te goed geworden voor mijn bedrijf.
Hoe gaan jullie daarmee om?

Ik geloof niet in het te sterk of te goed opleiden. Als werkgever kan je alleen maar de vruchten plukken van iemand die goed opgeleid is, die echt bijdraagt aan de organisatie haar doelstellingen.
Ik denk dat het meer geld kost, of ik ben er van overtuigd dat het meer kost, om mensen in huis te hebben die niet voldoende opgeleid zijn of die gedemotiveerd geraken door het feit dat ze die kansen niet krijgen.

Eigenlijk als ik het zo hoor, alles samenvattend, is het eigenlijk een must-have geworden om opleidingskansen te voorzien, want anders ga je als KMO achterlopen op de rest sowieso.

Ja, absoluut. Ik ben heel blij dat je dat zo zegt, want inderdaad, we zijn geen "nice to have", maar we zijn echt een "must have".
Los van of dat dan GoodHabitz is of een andere partij. Ik ben ervan overtuigd dat je als organisatie alleen maar kan groeien en bloeien door mensen te laten groeien en die kansen te geven.

Stel je, zal je je vorige job nog hebben in een HR-bureau of als recruter? Hoe hard zou jij dan pushen op het feit dat ze opleidingskansen moeten voorzien vanuit die werkgever?
Want ik vermoed dat dat jouw job toen ook wel makkelijker maakte.

Ja, absoluut. Dat is een toffe vraag, want als ik inderdaad zo over nadenk, nu zou ik daar veel meer op geadviseerd hebben en geduwd hebben.
Ik denk dat ik zelfs bepaalde klanten niet zou aangenomen hebben. Omdat je op voorhand weet van het type bedrijf dat ik zelf zou willen werken. Dus waarom zou ik daar dan kandidaten voor zoeken?

Ik zei dat het jouw zoekt, dat het veel moeilijker gaat maken of wanneer je iemand gevonden hebt dat hij na x aantal tijd gewoon al terug vertrekt omdat die kans er niet zijn. Ja, klopt.

Tot slot misschien nog eventjes. Mensen zijn misschien wel warmgemaakt nu om een keertje bij GoodHabitz te komen horen. Je hebt daar net al aangegeven, jullie investeren in soft skills, talen enzovoort, kan je er ook een paar concrete voorbeelden van geven wat er zoal aan bod komt.

Dat gaat van trainingen rond welzijn, vitaliteit, burn-out-preventie bijvoorbeeld, maar ook een training. Welkom terug voor mensen die langere tijd ziek zijn geweest. En de manager bijvoorbeeld graag een terugkomtraject in elkaar wil steken. Tot trainingen rond communicatie. Hoe geef ik een goeie presentatie, maar ook hoe schrijf ik deftige mails. Echt hele toffe, belangrijke trainingen. Maar ook time management, project management, Microsoft 365-trainingen.
Het is een heel breed palet. We hebben meer dan 140 online trainingen in de catalogus, dus dat is best een behoorlijk aanbod.

En kunnen we dat misschien tot slot nog concrete maken hoe dat jullie platform er dan uitziet is dat een beetje zoals ik thuis mijn tv opzet Netflix en die kiezer zelf iets uit wat ik wil gaan doen of hoe werkt dat juist.

Zo zijn we inderdaad ook gestart in een Netflix-achtige omgeving, die dan ook zaken ging aanbevelen op basis van hetgeen dat je al had gevolgd. Ondertussen hebben we dat doorontwikkeld.
Is dat meer evidence-based, zal ik maar zeggen? Dus kan je ook veel meer op bepaalde vaardigheden zoeken en zo. Maar het is een kleurige, fleurige manier om trainingen aan te bieden. En het geeft echt energie en goesting om eraan te beginnen.

Oké, Valerie dankjewel voor die heldere uiteenzetting en ik hoop dat we heel wat mensen hebben kunnen warm maken om ook iets meer opleidingskansen te voorzien. Super, dankjewel. En ik bedankt natuurlijk ook onze luisteraars nog.

Ben je benieuwd naar meer tendensen in business? Abonneer je dan alvast op je favoriete podcastkanaal en mis zo geen enkele aflevering.

Meer weten? Neem contact op met GoodHabitz

Neem contact op met GoodHabitz, en ontdek hoe zij jou van dienst kunnen zijn!

  • Sofie van Pottelsberghe

    Senior Account Executive

  • Valerie Maes

    General Manager

KMO_Insider_300X250_NL.jpg

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Interessante bedrijven

  • 't Hooghuys

    't Hooghuys

  • Axis Group

Bekijk de socials