Guido Peleman

“Echt ondernemerschap is ook je eigen kapitaal erin steken”

Vermogen

Een boeiend ondernemersverhaal optekenen kon KMOinsider bij Guido Peleman, voorzitter van Peleman Industries. Dat bedrijf is specialist in kwalitatieve en flexibele oplossingen voor de presentatie van documenten en foto’s, een sector die snel evolueert. Het is dan ook niet verwonderlijk dat tot 10% van de omzet naar onderzoek en ontwikkeling gaat.

Een doorstart in 1976

Peleman Industries huist in een opvallend bedrijfsgebouw: de grote, glazen piramide langs de Rijksweg in Puurs, een ontwerp van Axel Enthoven. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot in 1939 wanneer de ouders van Guido Peleman van start gaan met de productie van ringmappen voor verzekeringsmaatschappijen en banken. De geschiedenis van Guido zelf bij het bedrijf start in 1976.

“Mijn ouders hadden een bedrijfje met 15 medewerkers en wilden graag dat ik ingenieur zou worden. In die periode werd ik verliefd op een Italiaanse en na mijn studies zijn we twee jaar naar Marokko gegaan. Toen ik terugkwam, waren mijn ouders overleden, was mijn schoonbroer in de zaak gekomen en ging het niet goed.”

In 1976 waren er de grote overstromingen in Ruisbroek. Peleman was het grootste slachtoffer, met een totale vernieling van voorraad en machines.

De essentie van ondernemen

“Ik heb in die periode mijn zus uitgekocht en ben zo in het ondernemerschap gerold. Van bij de start was mijn motto ‘never give up’. Dat is volgens mij ook de essentie van ondernemen, een kwaliteit die elke ondernemer moet hebben: zich kunnen aanpassen aan ontgoochelingen en vol gaan voor een nieuwe droom, die zelfs beter kan zijn dan het oorspronkelijke opzet.”

Eigen kapitaal insteken en risico’s nemen

Guido Peleman vind ook dat echt ondernemerschap meer is dan een bedrijf beheren zoals een manager. Het is ook je eigen kapitaal erin steken, risico’s nemen, je eigen inkomen verdienen:

“Na de overstroming hadden we een negatief eigen vermogen van 10 miljoen BEF. Ik moest me verantwoorden bij de Mechelse rechtbank van koophandel. We waren feitelijk failliet. Maar omdat we van Ruisbroek waren, mochten we verder werken. Toen is mijn echtgenote er ook ingestapt en werden we professionele partners.”

Guido Peleman

Overleven als nichespeler

Als nichespeler op de kleine Belgische markt kon Peleman niet overleven. Dan maar snel de grenzen over. Guido Peleman ontwikkelde een nieuw bindsysteem, liet het patenteren en richtte Unibind op. Sindsdien legt de onderneming sterke nadruk op innovatie, productvernieuwing en verbetering. Op elke nieuwe vondst wordt steevast een patent genomen.

Papier tegenover digitaal

“Of papier en digitaal niet vloekt? Als iets écht belangrijk is, willen mensen nog altijd een papieren document. In een kantooromgeving wordt inderdaad minder ingebonden, maar let wel, er werd nog nooit zoveel geprint als vandaag: rapporten voor de raad van bestuur, conclusies in een belangrijke rechtszaak, een mooie offerte, jubileumboeken, écht belangrijke documenten die prestigieuzer zijn en voor de buitenwacht bedoeld. Die moeten het imago van een organisatie uitstralen en uitnodigen tot lezen.”

De economische crisis van 2008 heeft Peleman samen met de explosieve groei van e-mail en de digitale doorbraak een zware klop bezorgd, maar die is het bedrijf nu te boven gekomen.

Snel veranderende sector

Peleman had onder meer een exclusief contract met Apple tussen 2005 en 2011 voor hun fotoboeken, onderhandeld met Steve Jobs himself. Unibind werd ook actief in het out of print-gamma. Maar ook die markt wijzigt: “In de VS selecteer je in de supermarkt aan een digitale kiosk het gewenste formaat en kan je zelfstandig je album naar keuze inbinden. Die technologie noopte Unibind tot het ontwerp van een nieuw personalisatiesysteem, de CaseMaker, waarmee je in de shop een gepersonaliseerde kaft met stalen rug kan maken.”

Peleman is actief in een sector die snel verandert: “We moeten voortdurend vernieuwen. Onze ontwerpafdeling voor nieuwe producten telt niet minder dan 12 medewerkers. Jaarlijks gaat meer dan 5% tot soms zelfs 10% van onze omzet daarnaartoe.”

Guido Peleman

Duurzaam ondernemen: geen loze woorden

Peleman trekt ook voluit de kaart van duurzaam ondernemen: het bedrijf heeft sinds 2011 twee grote windmolens. Als Belgische primeur is er zelfs een batterij-unit bij de Puurse productiehallen opgesteld. Die maakt dat 95% van de stroomproductie zélf opgewekt wordt.

Denken aan opvolging

Guido Pelemans dochter Esmeralda was tot een jaar geleden verantwoordelijk voor Europa, Afrika en Azië, terwijl zijn andere dochter Brigitte vanuit Atlanta leiding gaf aan Noord- en Zuid-Amerika. Gaf, want zij besloot samen met haar echtgenoot bijna een jaar geleden een eigen bedrijf in de States te starten. Zo krijgt Esmeralda nu geleidelijk aan het hele bedrijf onder haar hoede: “Als voorzitter hou ik op afstand een oogje in het zeil, maar ik heb alle vertrouwen in een grote toekomst onder leiding van Esmeralda.”

Verdere groei realiseren

Om verdere groei te realiseren kan Peleman rekenen op een zeer sterk internationaal managementteam in filialen in België, Nederland, Denemarken, Duitsland, Spanje, Groot-Brittannië, Polen, Cyprus, Zwitserland, Verenigde Staten en China, samen met distributeurs in meer dan honderd landen wereldwijd. In het Spaanse filiaal in Valencia start in juli een belevingsshop om klanten vertrouwder te maken met talrijke oplossingen om optimaal te communiceren via waardevolle geprinte documenten. Belevingsshops zal Peleman de komende jaren internationaal massaal uitrollen in eigen shops en als corners in derdenshops.

Bekijk de site van Peleman voor meer info.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials