Nieuwe autofiscaliteit verhoogt werklast voor boekhouders

Fiscaal recht

De recent gewijzigde autofiscaliteit en de onduidelijkheid over wat de toekomstige federale regering met de fossiele brandstoffen van plan is, zorgen voor heel wat vragen van bedrijven en zelfstandigen. “Door de nieuwe regels kan je in een wagenpark van 100 wagens 100 verschillende aftrekpercentages moeten toepassen”, vertelt Geert Dilles, tax advisor bij AccountingTeam. “Die complexiteit maakt vooral de keuze naar de juiste wagen voor een onderneming moeilijk."

Benzine, diesel, hybride, elektrisch?

Benzine of diesel, dat waren lange tijd de enige twee opties in heel wat bedrijfswagenparken. Met de invoering van de nieuwe autofiscaliteit op 1 januari 2020, het verdwijnen van bepaalde fiscale voordelen, de opkomst en de verbetering qua rijbereik van plug-in hybrides en elektrische wagens verandert het landschap compleet. “De keuzestress wordt groter en groter”, erkent Geert Dilles. “Zeker nu de fiscaliteit voor bedrijfswagens net veranderd is, krijgen we dagelijks verschillende aanvragen van klanten om hen fiscaal wegwijs te maken en bij te staan in hun keuze in een wereld met NEDC 2.0, WLTP-normen en de valse en echte plug-in hybrides.”

NEDC 2.0 en 2020

Maar welke spelregels gelden nu voor wie en vanaf wanneer? Om boekhouders te ondersteunen in hun adviezen heeft Wolters Kluwer een tool ontwikkeld die verschillende types wagens met elkaar vergelijkt en meteen ook de effecten van een bepaalde autokeuze en motorisatie berekent op de bedrijfsfinanciën, maar ook de persoonlijke financiën via het Voordeel Alle Aard (VAA).

 “Tot 31 december 2020 zal de fiscale aftrek voor nieuw aangekochte wagens berekend worden met de CO2-waarde gemeten volgens NEDC 2.0, wat eigenlijk een omrekening is van de nieuwe WLTP-test naar de oude testmanier NEDC”, zegt Koen Janssens, fiscaal expert van Wolters Kluwer. “Voor de berekening moet men vanaf 1 januari 2020 een formule gebruiken waarbij men de CO2-waarde van diesels, benzine, LPG en CNG met een vaste coëfficiënt vermenigvuldigt (120% - (0,5 x brandstofcoëfficiënt x CO2/km red.) om het uiteindelijke aftrekpercentage te bekomen. Voor diesel is de coëfficiënt vastgelegd op 1, voor benzine, LPG- en CNG-voertuigen op 0,95, maar wel met een uitzondering voor de CNG-wagens die minder dan 12 fiscale pk hebben, want zij krijgen de meer gunstige coëfficiënt van 0,9.”

‘Valse’ en echte plug-inhybrides

Maar wat met plug-inhybrides en elektrische voertuigen? “Elektrische voertuigen zijn niet langer 120, maar voortaan 100 procent aftrekbaar”, zegt Koen Janssens. “Plug-inhybrides die aan twee voorwaarden voldoen, zijnde een uitstoot van minder dan 50 gram CO2 en een batterijcapaciteit van minstens 0,5 kW per 100 kilogram, worden afhankelijk van hun tweede aandrijving die benzine of diesel is, belast volgens dezelfde formule die op 1 januari 2020 is ingevoerd. Concreet betekent dit dat deze plug-inhybrides vaak ook voor 95, 96 tot zelfs 100 procent aftrekbaar zijn.” Hybrides die niet aan beide voorwaarden voldoen en aangekocht of geleaset zijn na 31 december 2017, kunnen voortaan op twee manieren belast worden. “Enerzijds gaat men voor deze ‘valse plug-inhybrides’ de CO2-uitstoot van het dichtstbijgelegen model met een fossiele aandrijving gebruiken, maar als die niet bestaat moet je de CO2-waarde van het voertuig vermenigvuldigen met 2,5.”

De tweetrapsraket met WLTP en 2021

Begin volgend jaar wordt het landschap opnieuw door elkaar geschud. “Noem het gerust een tweetrapsraket aangezien de invoering van toepassing van de nieuwe berekeningsformule niet samenvalt met de invoering van het gebruik van de recentste CO2-waarden, zijnde WLTP”, vertelt Koen Janssens. Tot 31 december 2020 geldt fiscaal de CO2-waarde volgens de actuele NEDC 2.0-waarde. Maar vanaf 1 januari 2021 zullen alle wagens die volgens de WLTP-norm gehomologeerd zijn in de fiscale berekeningsformule de reële - vaak hogere - WLTP-waarde voor de CO2-uitstoot moeten hanteren wat een belastingstijging zal betekenen. “Het is dan mogelijk dat een bepaald type plug-inhybride die in 2020 ingeschreven wordt voor dat ene jaar 98 procent aftrekbaar is, terwijl dezelfde wagen vanaf 2021 een (veel) lagere aftrekbaarheid heeft”, zegt Janssens. “Hetzelfde geldt voor nieuwe diesels en benzines die in 2021 door de WLTP-normen fiscaal nog minder aantrekkelijk zullen zijn.”

Belasting na aankoop

Bovendien geldt het fiscale aftrekpercentage op het ogenblik van de inschrijving voortaan ook voor alle voertuigkosten gedurende het gebruik. “Brandstofkosten, elektriciteitskosten, maar ook het onderhoud en de parkeerbonnetjes zullen dus bijvoorbeeld bij een nieuwe dieselwagen die 110 gram CO2 uitstoot ook maar aan 65 procent aftrekbaar zijn”, zegt Janssens. “Terwijl dat voor brandstof vroeger forfaitair op 75 procent lag. Concreet betekent het dat zelfs een kleine aanpassing als een grotere velg kiezen waardoor de CO2-uitstoot stijgt, een impact heeft op de totale fiscaliteit van een bedrijfswagen. Collega X kan zo quasi dezelfde wagen hebben als collega Y, terwijl de aftrekpercentages toch totaal anders zijn.” Tax advisor Geert Dilles bevestigt de analyse. “In een wagenpark met 100 auto’s kan je door de nieuwe wetgeving 100 verschillende tarieven moeten toepassen”, klinkt het. “Het zal de workload voor de boekhouder - zowel intern als extern - naar schatting met zo’n 50 procent doen toenemen om de autofiscaliteit voor een onderneming op orde te houden. We hopen dat de toekomstige regering inziet hoe verwarrend en tijdrovend de complexiteit van de huidige regelgeving is, zeker wat de fiscaliteit na de inschrijving betreft en daar bijstelt via forfaits of gemiddelden per wagenpark.”

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Bekijk de socials