Waarop letten bij het aanwerven van nieuwe medewerkers?

Nu de arbeidsmarkt weer aantrekt en de werkende bevolking steeds kleiner wordt, begint ‘the war of talent’. De juiste medewerkers vinden en houden, vraagt heel wat tijd, energie en professionaliteit. HR-CC Consulting helpt grote en kleine bedrijven bij deze opdracht. Al meer dan 20 jaar zijn ze HR-partner van een brede waaier aan sectoren. Iedereen heeft tenslotte goede mensen nodig, want daarmee valt of staat een organisatie. Dus zoeken zij de geknipte bediendes, kader- en directieleden voor diverse afdelingen. Maar waarop let je best als je iemand zoekt? We vroegen het aan Inez Senecaut, zaakvoerder van HR-CC en selectie-expert.

De persoonlijkheid van een medewerker is de basis van alles

“Kennis kan je leren, ervaring kan je opdoen, maar je persoonlijkheid heb je. En die moet matchen met het bedrijf en het team waarin je terecht komt. Dat is de basis en die moet goed zitten. Anders zijn alle inspanningen voor niets. In ons selectietraject leggen we dus een belangrijke focus op de persoonlijkheid, naast de nodige competenties en bagage natuurlijk. Gaat die persoon zich goed voelen in die functie en binnen dat bedrijf? We willen inzicht in het karakter, de motivatie, de passie,... van een kandidaat. Dit doen we via een persoonlijkheidsvragenlijst, gedragsgerichte simulaties en diepgaande gesprekken. Want de juiste persoonlijkheid, gekoppeld aan de juiste skills en ervaring, zorgt voor de perfecte match.”

Zowel je bedrijf als je medewerkers moeten kunnen groeien

“Iemand die je aanwerft, moet meegroeien met je bedrijf en maakt die groei ook mogelijk. Het is dus heel belangrijk dat je medewerkers gemotiveerd blijven. Dankzij erkenning, doorgroeimogelijkheden of een interne switch, steken mensen opnieuw vuur in hun werk. Vuur dat anders uitdooft. Onze focus ligt op het groeiproces van de kandidaat en het bedrijf vanuit hun innerlijke kracht. Wij voeren ook coachingstrajecten rond oa. stressmanagement, de rol van leidinggevende, optimalisering van de werkoutput via sociale interactie. Deze coachings dragen bij tot de groei van zowel medewerker als bedrijf.”

Een medewerker die zich goed voelt, blijft veel langer

“Uit onderzoek blijkt dat je langer blijft, wanneer je graag werkt, je goed voelt in je werkomgeving en de nodige appreciatie krijgt. We zorgen dus dat een kandidaat binnen het kader past. Een kandidaat kost wat kost proberen overtuigen, heeft geen zin. Ook al zou dat makkelijker zijn, wij doen dat niet. Het staat haaks op onze ‘groei’-filosofie. We nemen wel de tijd om alles uitgebreid door te praten en oplossingen te zoeken. Langetermijnengagement naar onze opdrachtgevers toe, vinden we immers zeer belangrijk. Wij bieden u een garantie. Moest er iets mislopen door een foute screening binnen een bepaalde periode, dan zoeken we een nieuwe match. Een service die we quasi nog niet hebben moeten aanspreken.