Belg ontevreden over HR-administratie

HR

Dat aan het imago van de HR-administratie nog wat gesleuteld kan worden, bleek uit een onderzoek van Acerta bij 2.000 Belgische werknemers. Maar liefst een derde van de werknemers verklaarde geen vertrouwen te hebben in de juistheid van hun HR-administratie. De belangrijkste domeinen binnen de HR-administratie zijn volgens de werknemers de loonadministratie (77%), administratie van vakantie (72%), de administratie van aan- of afwezigheden (71%), sociale documenten (69%) en pensioen (68%). Bovendien gaf zo’n 80% van de ondervraagden aan dat bij vragen over de personeelsadministratie ze allereerst aankloppen bij vrienden en collega’s alvorens naar hun vertrouwde personeelsdienst te stappen (77%).

Ook over de communicatie met het HR-departement is de Belg minder tevreden. Minder dan de helft van de werknemers (44%) vindt dat de HR-dienst tijdig rapporteert, en slechts 41% vindt goed op de hoogte te worden gehouden door de dienst. Deze communicatie gebeurt het vaakst via e-mail. Een gesprek met elke werknemer neemt echter heel wat tijd in beslag voor de HR-manager, tijd die vaak verloren gaat aan HR-administratie die weinig toegevoegde waarde brengt.

Een nieuwe wind

“Deze cijfers zijn geen verrassing. Als ik met HR-managers praat, onderstrepen ze vaak hoeveel tijd de administratieve rompslomp in beslag neemt”, aldus Dirk Vanderhoydonck, Director Acerta Consult. HR krijgt momenteel nog niet voldoende ruimte om zich te kunnen concentreren op de strategische component van hun job, namelijk het zoeken en aantrekken van talent, en de dialoog aangaan met werknemers over hoe zij hun job en toekomst bij het bedrijf zien. Als HR de ruimte krijgt om met het personeel te praten en hun wensen en ambities ter harte te nemen, kan dit ook een positieve impact hebben op hun duurzame inzetbaarheid. Zo haalt iedereen meer uit z’n job en kunnen we allemaal met meer goesting aan de slag”, zegt Dirk. “Een oplossing hiervoor zou het uitbesteden van enkele geïsoleerde administratieve taken aan andere instanties kunnen zijn. Op die manier kunnen HR-managers zelf kiezen waarop ze zich willen focussen, waardoor ook zij meer voldoening halen uit hun job en ook hun employability zal stijgen. Een model waar elk bedrijf op zou moeten inzetten in de toekomst.”

Meer info via dirk.vanderhoydonck@acerta.be

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials