Bescherm uw idee

Wetgeving

Logo’s, handelsnamen, vormen, kleuren, verpakkingen, slogans en heel wat andere tekens zorgen ervoor dat u zich onderscheidt van uw concurrenten. Al deze tekens kunnen als een merk beschouwd worden. Indien uw onderneming goede zaken doet, zullen sommige concurrenten trachten een graantje mee te pikken van uw succes door die merken na te bootsen.

U kan dit vermijden door deze tekens te beschermen, veelal door een merkregistratie. Zonder registratie heeft u trouwens geen of slechts een zeer beperkte bescherming.

Dergelijke registraties lijken zeer eenvoudige operaties: u vult een formulier in, betaalt een taks en alles lijkt beschermd. Is het wel zo eenvoudig als het lijkt?

Valkuilen zijn er jammer genoeg meer dan u denkt...


Wist u b.v. dat u zelf best eerst laat onderzoeken of uw merk wel vrij is?

 Om dat grondig te onderzoeken en geen risico’s te lopen, doet u best een beroep op specialisten die toegang hebben tot adequate software en die de nodige juridische kennis hebben om onderzoeksresultaten te analyseren. Weet trouwens dat de overheid niet zomaar zelf een onderzoek in uw plaats verricht.

Hoe en waar u uw merk registreert, bepaalt grotendeels de beschermingsomvang van uw merk.

Dit vereist een analyse van uw troeven en strategische keuzes waarbij het advies van een specialist een meerwaarde betekent.
 
En wat indien u wordt aangesproken door iemand anders die meent dat zijn rechten worden geschonden door uw merk?

Hoe de schijn van eenvoud soms kan bedriegen...

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials