leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Een ‘neus voor zaken’: hoe een apotheker beslist parfums te maken

Bedrijfsbeheer

Met een gevarieerd gamma geuren voor lichaam, linnen en huis laat het Gentse geurenlabo Miglot een ‘frisse wind’ waaien in het unieke universum van parfums. Founding father en professioneel parfumeur Kristof Lefebre vertelt in geuren en kleuren over zijn creatieve carrièrewending en over zijn verfrissende visie op ondernemen.

Andere lucht opsnuiven

Kristof was als kind al in de ban van geuren en ontwikkelde een geoefende geurzin. Die persoonlijke passie vertaalde zich niet meteen naar zijn professionele parcours: als wetenschapper is hij niet het type om gebakken lucht te verkopen. Zijn liefde voor scheikunde bracht hem op het farmaceutische pad. In zijn eigen apotheek proefde hij van het ondernemersbestaan.

Na tien jaar was de tijd rijp om opnieuw met de neus in de boeken én meer aromatische materie te duiken: Kristof verkocht de zaak en begon aan ISIPCA een universitaire parfumeuropleiding. Na drie jaar had hij een betrouwbare basis opgebouwd om het eerste parfumhuis op Belgische bodem te lanceren.

Gebotteld geluk: een persoonlijk parfum als verlengstuk

“De parfumopleiding zoomde in op de wetenschappelijke werkwijze om kwalitatieve geuren te maken. Om te begrijpen wat de impact is van zintuiglijke prikkels op het doen en denken van de mens, studeerde ik in Londen fashion en colour psychology en verdiepte ik me in de aromachology, de jonge wetenschap die de invloed van geuren op het gedrag en de emoties van mensen bestudeert. Aromachology geeft de individuele inzichten die ik in de apotheek opdeed, een betrouwbare basis: geur heeft een enorm effect op mensen, en culturele en puur persoonlijke parameters bepalen de werking.

Rediscover what makes you happy

Tijdens mijn stage ondervond ik dat er bij de grote huizen een heel traject zit tussen het creëren en het lanceren van een nieuwe geur, waardoor het originele opzet soms ‘verwatert’.

Miglot werkt niet met aspiraties maar met associaties, waarbij we de klant proberen te begeleiden naar de geur die hem gelukkig maakt, vaak op basis van herinneringen. Onze tagline ‘Rediscover what makes you happy’ vat die belangrijke boodschap samen. Alle geuren van het genderloze gamma zitten in een identiek, stijlvol en sober flesje met een abstracte nummering. We willen écht dat de geur het verschil maakt, geen fancy flesje of een bekende naam.”


De geur van succes: creativiteit én strategie in één fles

“Miglot wil zich als transparant en toegankelijk merk in de markt zetten. Bij Miglot nemen we dat zelfs letterlijk: de deur staat altijd open. Ook het gevarieerde gamma is toegankelijk, waarbij we mikken op een breed publiek van meerwaardezoekers. Dat is een commerciële keuze die deel uitmaakt van onze 360° ‘sustainable strategy’. Duurzaamheid beperkt zich bij Miglot niet tot ecologische keuzes, maar gaat ook over duurzame relaties met medewerkers en klanten én over een volhoudbare zakelijke visie.

Transparantie vind je zowel in de winkel als in de communicatie: in de winkel staat het open lab letterlijk en figuurlijk centraal. In onze communicatie kiezen we voor duidelijke waarden en woorden: we willen mensen met heerlijke geuren verleiden, niet met oneerlijke formuleringen misleiden.”

Covid leidt niet tot ‘ademnood’: een uitdagende aftrap zet de zaken op scherp

Lockdowns en mondmaskers maakten dat er niet veel geuren te snuiven viel op hun lanceringsevenement in maart 2020, maar toch is ‘rozengeur’ voor Kristof de beklijvende basisnoot na één jaar Miglot.

In de loop van het jaar groeiden de herkenning én de erkenning gestaag, met winst op de Belgian Beauty Awards in de categorie ‘Best Made in Belgium’ als meest opvallende onderscheiding. Dat ‘onderscheidende’ dat Miglot typeert, sterkt ons ook in de overtuiging om te schalen met buitenlandse verhalen. Zodra het kan, willen we flagshipstores open in enkele buurlanden, waar we ook klant- en landgericht zullen werken.”

L’eau d’entrepreneur: geef uw bedrijf een eigen geur!

Bepaalde zaken verleiden hun klanten al met een signature scent. Met Miglot wordt dat ook voor kmo’s een haalbare en betaalbare kaart. Een gepersonaliseerd, gevarieerd gamma -gaande van parfums over geurstokjes tot ‘geurmist’- draagt bij aan een unieke identiteit en stimuleert de verbondenheid. Ga je graag all the way/spray? Kristof maakt ook echt parfums op maat met de MIGLOT Privé-service.

Bekijk het Belgische parfummerk van Kristof Lefebre op https://www.miglot.com/

Of lees hier het volledige artikel.

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials