leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Jonge ondernemers zijn veel bescheidener dan hun rolmodellen

Start-ups

De helft van de ondernemers tussen 18 en 35 jaar vindt zijn maatschappelijke rol belangrijk.  Ze mikken niet meteen op personeelsgroei of overnames en al helemaal niet op een beursgang. De focus ligt op overleven. Zo blijkt uit onderzoek bij 1.167 jonge ondernemers.

Wat zijn de drijfveren: winst, ook voor de maatschappij

Hoofddoel van het ondernemen voor de jonge ondernemer is dat zijn/haar activiteit groeit en dat ze geld opbrengt. Dat de ambitie om bij te dragen aan het maatschappelijk welzijn op de derde plaats staat, valt op. 51 % van de jonge ondernemers vindt hun maatschappelijke rol belangrijk tot zeer belangrijk.

Jonge ondernemers bescheiden ambitieus

Wat nog meer opvalt, is welke doelen jonge ondernemers zich NIET vooropstellen. Ze mikken niet op personeelsgroei, niet op internationaliseren, niet op overnames aangaan, niet op de verkoop van hun activiteit en al helemaal niet op een beursgang.

Elon Musk en Marc Coucke als rolmodel

De bescheiden ambitie van de jonge ondernemer vinden we allerminst terug in het lijstje van namen van ondernemers naar wie zij opkijken. Elon Musk en Marc Coucke kun je bezwaarlijk bescheidenheid verwijten, toch worden zij het vaakst genoemd. Dat Marc Coucke naast Elon Musk staat, illustreert trouwens dat onze jonge ondernemers hun voorbeelden niet ver (hoeven te) zoeken. Een groot deel vindt zijn voorbeeld zelfs nog dichter bij huis, namelijk in eigen familie. Dat een kind van een zelfstandige het ondernemerschap in het bloed heeft, lijkt dus te kloppen.

Het onderzoek in 10 conclusies

  1. 1/3 van de jonge ondernemers stelt personeel te werk.
  2. De jonge ondernemer kiest voor ondernemerschap om onafhankelijk te zijn en hecht veel belang aan de balans werk-privé.
  3. De jonge ondernemer is geëngageerd. 8 op 10 jonge ondernemers vindt dat zijn/haar bedrijf een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft.
  4. De jonge ondernemer droomt voorzichtig. Overleven primeert.
  5. Ondernemers uit eigen land en zelfs uit eigen familie inspireren jonge ondernemers bijna evenveel als de bekende technologiereuzen.
  6. Er is in een gebrek aan vrouwelijke rolmodellen.
  7. Klantgerichtheid primeert voor jonge ondernemers.
  8. Meer dan de helft van de jonge ondernemers ligt wakker van financiële onzekerheid.
  9. België kent geen positief ondernemersklimaat volgens jonge ondernemers. 80% vindt dat de overheid ondernemingen te weinig ondersteunt.
  10. Jonge ondernemers verschillen niet altijd van doorsnee-ondernemers. Wijzigende regelgeving zijn cruciale omgevingsfactoren, administratieve rompslomp voor beiden een hard zeer.

Jonge ondernemers willen overleven

Jochanan Eynikel, businessfilosoof in de denktank van ETION: “We kunnen concluderen dat jonge ondernemers eerder voorzichtig ambitieus zijn. Dat blijkt ook uit de kenmerken die ze aan ondernemers toeschrijven. Zij vinden het voor een ondernemer vooral belangrijk dat die doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen toont. Dat zijn waarden die op overleven gericht zijn. Dat meer dan de helft ook maatschappelijk wil bijdragen, toont dan weer dat hun ambitie verder reikt dan de eigen portemonnee.”

Het ondernemersklimaat kan nog beter

Waarom zijn jonge ondernemers bescheidener dan hun rolmodellen? Er zitten hen blijkbaar wel een paar obstakels in de weg. Financiële onzekerheid valt nog af te doen als een logische zorg voor beginnende ondernemers. Het klassieke pijnpunt mobiliteit vinden jonge ondernemers dan weer veel minder een struikelblok. Waar zij wel mee zitten is de administratieve rompslomp, door 56 % van hen wordt dat als obstakel gebrandmerkt. Dat sluit aan bij de algemene kritiek van jonge ondernemers op het ondernemersklimaat in ons land: 76 % vindt dat de Belgische overheid ondernemingen onvoldoende ondersteunt. 85 % vindt dat er in het secundair onderwijs te weinig aandacht is voor het ondernemerschap.

Dit zijn de resultaten van de ETION-ACERTA-enquête gedaan onder ondernemers van 18 t.e.m. 35 jaar. Deze enquête werd georganiseerd i.s.m. Arteveldehogeschool, Hogeschool Gent en Gentrepreneur. 1.167 jonge ondernemers in hoofdberoep namen deel.

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • RH-Office bv

  • Starship 44

Bekijk de socials