Reis naar duurzaam ondernemen

Strategie

Inspiratieboek om duurzaam traject te ontwikkelen.

Met het inspiratieboek ‘Reis naar duurzaam ondernemen’, geschreven uit eigen ervaring, reiken Bob Elsen en Nathalie Bekx ondernemers een figuurlijke klimuitrusting aan om de verrassende tocht aan te vatten met het perspectief een duurzaam bedrijf te worden.

Vrees voor het onbekende, de extra kosten die ermee gepaard gaan en afhankelijkheid van extern advies, weerhoudt heel wat KMO’s om de stap naar duurzaam ondernemen te zetten. Voor hen schreven Bob Elsen en Nathalie Bekx ‘Reis naar duurzaam ondernemen, met de SDG’s (Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties) als kompas’.

Aan de slag met duurzaam ondernemen

Deze publicatie, uitgegeven door Trendbookx, is een mooi geïllustreerd stappenplan waarmee een bedrijf aan de slag kan om een duurzaamheidstraject structureel te ontwikkelen, te implementeren en op te volgen, en dat op basis van een vlot hanteerbare methodologie: het SDGFITplan®. Daarnaast geven de auteurs vele herkenbare en inspirerende voorbeelden van grote en kleine bedrijven die ze in België tegenkwamen.

Duurzaamheid: een noodzaak om te overleven

“De onderneming van de toekomst is per definitie duurzaam, anders zal ze niet blijven bestaan. Duurzaamheid is immers niet langer een keuze, maar een noodzaak om te overleven in deze snel veranderende wereld. Meer nog: het gaat om een hedendaagse manier van ondernemen met respect voor de leefbaarheid van mens en planeet. Ruim twee op drie Belgische bedrijven zijn die mening toegedaan volgens de resultaten van de CSR Monitor 2018”, zegt Nathalie Bekx.

De CSR Monitor 2018, een initiatief van Trendhuis en BNP Paribas Fortis, bewijst dat niet enkel grote bedrijven maar ook KMO’s willen bijdragen aan een leefbare wereld en aan de realisatie van de SDG’s. 640 Belgische bedrijven werden bevraagd over de stand van zaken van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Bob Elsen: “De wereld is een dorp geworden waar media en burgers meekijken over uw schouder en luidruchtig commentaar geven bij elke stap in uw bedrijfsvoering. De beste stuurlui zitten achter hun computer of staan minstens met hun smartphone aan wal. Dankzij internet is de wispelturige consument zo zelfbewust en mondig geworden, dat hij in staat is de strategie van uw onderneming te sturen en te wijzigen. Duurzaam ondernemen is daarom geen afgelijnd concept, het is een manier van zijn, van werken en permanent vooruit kijken. Uw geloofwaardigheid staat of valt voortaan met uw impact op mens en planeet.”

Praktische gids geschreven vanuit de ervaring van de auteurs

Trendonderzoeker en creatief ondernemer Nathalie Bekx is CEO van Trendhuis met meer dan 20 jaar ervaring in onderzoek, strategisch advies en communicatie. Als sociaal ondernemer is Nathalie Bekx medeoprichter en CEO van Time4Society vzw (MVO voor bedrijven en overheden) en recent Go2learn vzw (duurzaamheidsstages voor jongeren).

Reiziger en ondernemer Bob Elsen is CEO van reisorganisatie Joker dat als pionier van duurzaam toerisme kan beschouwd worden. Dit heeft geleid tot diverse erkenningen, waaronder recent de aanduiding van Joker als SDG Voice 2018 door het Belgisch Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling.

Om de publicatie met zoveel mogelijk bedrijven te delen en de gestructureerde groei- en opvolgingsmethodiek voor duurzaam ondernemen zo ruim mogelijk en in twee talen te verspreiden, zorgt BNP Paribas Fortis voor een brede ondersteuning. Wilfried Remans, CSR verantwoordelijke bij BNP Paribas Fortis, licht die steun aan het boek als volgt toe. “Net zoals wij ons als bank aanpassen aan de talrijke maatschappelijke uitdagingen, zo moeten onze klanten dat ook doen. Wil je de duurzaamheidstrein niet missen, dan is dit boek een goeie opstapplaats. Het maakt je bewust van de risico’s, maar ook van de opportuniteiten voor je eigen bedrijf, waaraan je stap voor stap kunt beginnen werken. Ook bij ons is dat een traject van al vele jaren, een traject dat je echter niet alleen hoeft af te leggen.”

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant