Communication unplugged?!

Wordt er vandaag met de mediamixer een bonte communicatiesoep gemaakt? Internet, radio, tv, sociale media en gedrukte communicatie,… ze hebben allemaal een bestaansrecht naast elkaar. “Maar print is dé sterke manier om te communiceren. Met drukwerk laat je een indruk achter, letterlijk, want drukwerk kan je zien, voelen, ruiken én horen. Het verdwijnt niet met een achteloze muisklik en meer en meer mediaspecialisten en marketeers grijpen dan ook steeds vaker terug naar traditionele traffic builders, zoals huis-aan-huisfolders en inserts in kranten en tijdschriften”, stelt Kris Debruyn, commercieel directeur van expert in rotatiedruk Dessain Printing.

Eerlijk, wat spreekt u het meeste aan, een e-card of felicitaties via Facebook voor uw verjaardag, of een leuk kaartje bezorgd door de postbode? Kris Debruyn: “Communication unplugged als het ware. Uit een neurologisch onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Royal Mail, blijkt dat bij fysiek drukwerk een emotioneler proces op gang komt, waardoor het gemakkelijker is om de boodschap te onthouden en een meer positieve merkenassociatie optreedt. Dit betekent niet dat we digitale reclame moeten afzweren. Het is een én-én-verhaal, maar een sterke huis-aan-huisfolder brengt uw dienst of product bij een groot potentieel aan huis. De impactstudie die de Belgische Distributiedienst heeft laten uitvoeren concludeert onder andere dat bijna 80% van de consumenten zich bij zijn aankopen laat leiden door folders. ”

Geraken de bloemkolen op?

Door de nieuwe technologie en de gedigitaliseerde productieprocessen bij zowel de vervaardiging van de grondstoffen als bij het drukken zelf, is de milieu-impact van grafische bedrijven drastisch verminderd. Dessain drukt zelfs volledig klimaatneutraal. Kris Debruyn: “Wanneer de groenteboeren al hun bloemkolen en wortelen verkocht hebben, betekent dit dat we dan geen bloemkolen en wortelen meer kunnen eten? Neen, want op het veld groeien ondertussen nieuwe. Ook bomen, de grondstof voor papier, worden opnieuw geplant. In de Verenigde Staten alleen al worden dagelijks vier miljoen (!) boompjes aangeplant. Het bedrukt papier wordt bovendien tot vijf keer toe gerecycleerd. Overigens, in België komt de pulp voor de papieraanmaak van hout uit speciaal beheerde bossen met FSC- of PEFC-certificaat. Dessain Printing is uiteraard houder van deze certificaten.”

Expertise

Dessain Printing is dé specialist in het drukken van huis-aan-huisfolders, inserts voor dagbladen en magazines, brochures, magazines, catalogi, folders en posters, dit in oplages van 15.000 tot meerdere miljoenen exemplaren. Kris Debruyn: “We drukken vooral voor retailbedrijven, grote winkelketens, internetproviders, telecombedrijven, banken, diverse automerken,…  en we produceren folders en brochures van 2, 4, 6, 8, 10, 12, 16 en 20 pagina’s op papier van 39 tot 135 g/m², die kant-en-klaar van de pers rollen of per meerdere katernen extern worden afgewerkt." Dessain heeft daarvoor drie 16-pagina rotatiepersen van de nieuwste generatie van het merk MAN staan. (NV)

Wilt u meer weten?