“De betalingstermijn van onze facturen is gehalveerd”

Steeds meer bedrijven besteden hun debiteuren- en factuurbeheer uit. Een gezonde liquiditeitspositie brengt niet alleen een goede en zorgeloze nachtrust mee, ze zorgt er bovendien voor dat uw cashflow verhoogt en u geen of minder krediet nodig hebt.

Wanneer uw facturen extern opgevolgd worden door The Invoice Managers, powered by CashflowByWeb®, hebt u geen zorgen meer op dit terrein.

Bij Boekhoudkantoor De Bie & Anthonissen in Gent buigt kantoorleider Bert De Bie zich samen met zijn 12 medewerkers al 20 jaar over de in- en uitgaande facturen van hun klanten. Hij moet er daarnaast natuurlijk over waken dat de eigen facturen van het kantoor betaald worden. Sinds vijf jaar werkt Bert De Bie voor het beheer en de opvolging van zijn debiteuren samen met The Invoice Managers.

Waarom hebt u ervoor gekozen uw debiteurenbeheer uit te besteden?

Bert De Bie: “In debiteurenbeheer kruipt veel tijd en ik vind het niet meteen een leuke bezigheid. Ik stelde de opvolging van de facturen ook altijd uit om andere dingen te doen. Je hebt ook een band met je klanten en ik vond het in dat opzicht ook eenvoudiger om de facturenopvolging door een externe partij te laten uitvoeren. Wij zijn in zee gegaan met Henri De Swaef van The Invoice Managers.”

Diende u speciale software aan te kopen?

Bert De Bie: “Nee, we hebben geen extra software aangekocht. We hebben wel voor een link tussen onze boekhouding en het platform van The Invoice Managers gelegd opdat onze facturen automatisch en simultaan in het systeem van The Invoice Managers terecht komen.”

Hoe verloopt de samenwerking praktisch?

Bert De Bie: “De facturen worden naar onze klanten verstuurd door The Invoice Managers. Henri De Swaef en zijn team kunnen controleren of onze klanten de factuur geopend hebben of niet. Zo wordt alvast de discussie rond het al dan niet toekomen van een factuur vermeden. Naast het uitsturen van de facturen volgt The Invoice Managers ze ook verder op. We hebben  elke maand telefonisch overleg over de facturen die vervallen zijn en over de actie die desgevallend moet ondernomen worden: een rappel, een aangetekend schrijven, een juridische invordering, uitstel van betaling,…”

Wat spreekt u zo aan bij The Invoice Managers?

Bert De Bie: “Ik vind het een voordeel dat The Invoice Managers de debiteurs afwisselend op verschillende aanmaant: per telefoon, per brief, per mail,… Dat is volgens mij de goede insteek. Door het proces regelmatig te veranderen, voorkom je dat je debiteurs geen attentie meer hebben voor aanmaningen. Verder voel ik ook dat onze klanten met respect behandeld worden.”

Kan u een indicatie geven hoe uw debiteurenbeheer geëvolueerd is?

Bert De Bie: “Het aantal openstaande debiteuren is significant gedaald, ten voordele van de cashflow. We zijn van een betalingstermijn van gemiddeld 90 dagen naar een gemiddelde termijn van 45 dagen gegaan, een halvering dus.”

Bekijk de socials