“De voordelen doen kmo’s steeds meer via het water vervoeren”

“De kwaliteit van het vervoer, de frequentie, de vele bestemmingen én de interessante prijs trekt steeds meer kmo’s aan om hun goederen te vervoeren via het water. De Haven van Luik kan deze bedrijven gepast van dienst zijn door haar strategische ligging, met de Liege Container Terminal in de haven van Renory én het multimodaal platform Trilogiport dat momenteel volop in ontwikkeling is langsheen het Albertkanaal.” Woorden van directeur-generaal Emile-Louis Bertrand.

“De kwaliteit van het vervoer, de frequentie, de vele bestemmingen én de interessante prijs trekt steeds meer kmo’s aan om hun goederen te vervoeren via het water. De Haven van Luik kan deze bedrijven gepast van dienst zijn door haar strategische ligging, met de Liege Container Terminal in de haven van Renory én het multimodaal platform Trilogiport dat momenteel volop in ontwikkeling is langsheen het Albertkanaal.” Woorden van directeur-generaal Emile-Louis Bertrand.

De Haven van Luik is de eerste Belgische binnenhaven en de derde Europese binnenhaven. Ze ligt geografisch erg strategisch, in een druk netwerk van multimodale verbindingen, op 14 uren varen van Antwerpen, op 24 uren varen van Rotterdam en ook vlakbij de havens van Zeebrugge en Duinkerke. De Luikse haven beheert 370 hectares aan logistieke oppervlakte, gelegen langs de Maas en het Albertkanaal, haventerreinen, die in concessie worden toegekend aan privéondernemingen.

Emile-Louis Bertrand: “Door de sluiting van Arcelor is de Haven van Luik wel wat trafiek verloren, vooral van bulkgoederen, maar dit verlies wordt momenteel volop gecompenseerd met de ontwikkeling van Trilogiport in Hermalle-sous-Argenteau, goed voor honderd hectaren langsheen het Albertkanaal. Zo’n grote oppervlakte langs een kanaal is uniek in ons land. Financieel staan we ondertussen al bijna terug op het oude peil. De ontwikkeling van Trilogiport laat ons toe meer containertrafiek en meer trafieken met toegevoegde waarde aan te trekken.”

Trilogiport bestaat uit een trimodale containerterminal van 15 ha, bereikbaar via het water, de weg en het spoor, logistieke terreinen met moderne magazijnen (41,7 ha), 22 hectaren aan haventerreinen, een zone van 1,8 ha bestemd voor tertiaire diensten en een milieu-integratiezone van 25 hectaren.

Emile-Louis Bertrand: “We zijn voor de commercialisering van Trilogiport van in het begin een economisch samenwerkingsverband aangegaan met de Haven van Antwerpen en met de intercommunale SPI (Services Promotion Initiatives en province de Liège) en we zijn ook partner van het Waals agentschap voor de export. Zo kunnen we onze bedrijven een vlotte distributielogistiek op maat garanderen.” (NV)