Familiebedrijf binnen grote internationale structuren Mercedes-Benz Mechelen moet het hebben van persoonlijke contacten

Bij de aankoop van een wagen is het ondernemers en zelfstandigen ondermeer om de fiscale aspecten van de operatie te doen. Dit neemt niet weg dat bij Mercedes-Benz Mechelen ook particulieren vlot hun weg kunnen vinden doorheen het ruime aanbod aan auto's met een ster. "Wij zijn best trots op het familiale karakter van ons bedrijf," zegt sales manager Ilse Nauwelaerts. "Iedereen is hier welkom voor een vlotte babbel of een prijsofferte."

Het loopt uitstekend bij Daimler. Het Duitse automerk heeft zijn trots herwonnen en laat de concurrenten vandaag ver achter zich. Die zelfzekerheid kun je ook terugvinden bij Mercedes-Benz in Mechelen. De vestiging aan de Brusselsesteenweg werd helemaal omgebouwd en maakt als architecturale parel mee deel uit van de indrukwekkende omwenteling die de stad van de Maneblussers doormaakt.

"Wij maken de facto een klein onderdeel uit van een grote structuur maar het persoonlijk contact met de klanten is in ons bedrijf hoe dan ook de hoeksteen van onze expansie. Zowel in de verkoop van personenwagens (Mercedes en Smart) , vans of trucks, bij Newly New Car (tweedehandswagens) als in ons eigen carosseriebedrijf zoeken wij samen met de klant naar een persoonlijke oplossing," zegt Ilse Nauwelaerts. "Het gaat erom dat wij mobiliteitsoplossingen in de markt zetten. Mobiliteit in al zijn aspecten voor zowel de ondernemer, de zelfstandige als de particulier. Wij hebben het dan zowel over de technische details van de wagen, de financiering, de verzekering, de renting, leasing enz. Onze mensen proberen in dit opzicht zo dicht mogelijk bij de behoeften van elk individuele klant te komen. "

Een ondernemer of een zelfstandige kijkt effectief anders naar een wagen dan een particulier. Indien hij een of meerdere Mercedessen wil opnemen in de fleet van zijn bedrijf gaat het om de fiscale aftrekbaarheid of het aantal gram CO2 bv. Een particulier laat zich meer overtuigen door de capaciteiten of de uitstraling van een wagen. De sales mensen stellen zich doelgericht op naar elk afzonderlijk profiel van de klant en proberen in dit opzicht tot een overtuigend akkoord te komen.

Hecht team
Mercedes-Benz Mechelen vormt daarbij een hecht team van zowat 70 man. Verscheidene onder hen hebben al vele jaren trouwe dienst op de teller. Het bedrijf wordt aangestuurd door Pierre Belpaire die onlangs Raf Gielis opvolgde als gedelegeerd bestuurder. Dirk Van Loo fungeert als manager finance en administratie, Andre Vermeulen als manager after sales en Ilse Nauwelaerts als sales manager.

In de ruime showroom krijg je een indrukwekkend overzicht van het totale gamma dat Mercedes-Benz vandaag aanbiedt. Van de populaire A-Klasse tot de limousines uit de S-Klasse. Je krijgt er meteen de geur van vers leder en de glitter van de blitze coupés mee. Vooral de digitalisering van de hele omgeving is opmerkelijk. De geïntereseerde klanten kunnen aan de hand van touchscreens bv. hun eigen wagen samenstellen. In kleur, in uitvoering. De wachtzaal biedt de chauffeurs alle faciliteiten van wifi en een eigen bureau zodat je er rustig je werk verder kunt afmaken terwijl je wagen klaar gemaakt wordt.

"Het blijft anderzijds de technische kennis van onze mensen in de garage die ongetwijfeld het meest indruk maakt," zegt Ilse Nauwelaerts nog. "Ons bedrijf zet sterk in op permanente scholing. Al onze technici volgen doelgerichte opleidingscursussen waarbij ze ook kunnen opklimmen van onderhoudstechnicus tot repararatie specialist en diagnosetechnicus. Iedereen kent op die manier de specifieke technologische onderbouw van onze personenwagens, onze vans en onze trucks." (MB)