Hectas blinkt ook uit in een proper personeelsbeleid

Hectas is een Europees schoonmaakbedrijf met een Belgische vestiging in Wilrijk. Hun 100 vaste medewerkers zorgen voor de dagelijkse en periodieke schoonmaak van scholen, musea, ziekenhuizen, winkels, bedrijven, kantoren en magazijnen. Daarnaast biedt Hectas in ons land ook glasbewassing aan en zachte gevelreiniging. Guy Claus, Manager Belux, geeft ons zijn verfrissende kijk op de bedrijfsschoonmaak.

Wat is het voordeel van een Europese schoonmaakgroep?

1. Gespecialiseerde kennis

“De groep heeft een enorme kennis van alle mogelijke schoonmaakbehoeften. Wanneer een klant een specialisatie vraagt, zoals het desinfecteren van medische ruimtes, dan kunnen we terugvallen op de kennis van de groep. In het buitenland biedt Hectas ook groenverzorging aan, het snoeien van hagen bijvoorbeeld. Ook dat kunnen we hier aanbieden als een klant dat wilt.”

2. Extra kwaliteitscontrole

“We vragen ook aan de andere landen om ons te controleren. Zelf doen we een maandelijkse kwaliteitscontrole, via een kaart die de klant invult en peilt naar klantentevredenheid. Zijn er opmerkingen, dan gaan we samenzitten om het probleem op te lossen. Daarnaast voeren onze inspecteurs dagelijkse controles uit. Ze checken of alle taken naar behoren werden uitgevoerd. Hectas is trouwens ISO 9001 en ISO 14001 gecertificeerd.”

3. Werken met de nieuwste technieken

“Om ramen te wassen gebruiken we het Pura-systeem, een borstelsysteem waarbij geen kuisproducten nodig zijn. Dat wordt aangesloten op het leidingwater én ontkalkt dat water, waardoor er geen strepen achterblijven. We werken ook met uitschuifbare borstels die tot 6 meter hoog gaan. Voor moeilijk bereikbare plaatsen hoef je dus geen stelling te huren.”

4. Scherpe prijzen

 “Doordat we Europees aankopen in grote volumes, drukken we de prijzen. Ook onze klanten profiteren daarvan. Voor de glazenwas zijn onze prijzen even scherp als die van de grote spelers op de markt.”

Transparantie en open communicatie

“Als je in zee gaat met een schoonmaakfirma, moet je makkelijk kunnen controleren of al het gebudgetteerde effectief wordt uitgevoerd. Dat kan enkel met een transparant systeem en daar zorgen wij voor. In onze facturatie tonen we van A tot Z aan hoe we aan het eindbedrag komen. Je checkt ook best of in je offerte het reinigen van de raamomlijsting inbegrepen zit. Bij ons is dat het geval. Ons materiaal wordt trouwens speciaal afgestemd op hout, ALU of PVC. We willen immers samenwerkingsovereenkomsten op lange termijn aangaan. Duidelijke afspraken maken over wat, wanneer en hoeveel er gepoetst wordt, is daarbij essentieel. We denken ook mee na over hoe je kosten kan besparen. Ramen die een hoogtewerker vragen, proberen we te combineren. Zo wordt het dagtarief van de hoogtewerker gedeeld door verschillende klanten. Ook taken die op één plaats moeten gebeuren, bundelen we om de materiaalkost te drukken. Wanneer er maar 5 van de 20 bureaus in een verhuurde kantoorruimte gebruikt worden, zullen we dat ook zelf melden en onze uren verminderen of vervangen door andere taken in samenspraak met de klant.”

Nederlandstalig personeel dat correct betaald wordt

“Bij ons werken enkel mensen die de Nederlandse taal machtig zijn. Bij heel wat van onze klanten gelden immers veiligheidsnormen. Om direct én duidelijk te communiceren, houdt ons personeel een logboek bij. De klant kan er opmerkingen in schrijven. We zijn aangesloten bij de Vereniging van Schoonmaakdiensten (ABSU) en volgen ook hun normen qua uurtarief. Ons personeel wordt dus correct verloond en werkt reglementair. Indien er een ongeval gebeurt, zijn ook onze klanten in orde.”