Hoe groen is het schoonmaakbeleid van uw bedrijf? Stof tot nadenken

We spraken met Frank Hechtermans, zaakvoerder van Group-f, gespecialiseerd in Cleaning Services met én zonder dienstencheques. Zijn bedrijf groeide in 4,5 jaar tijd uit van 1 tot meer dan 500 mensen. In januari haalden ze het totale schoonmaakbudget van Ikea Zaventem binnen, ondermeer door hun groene aanpak.

Frank Hechtermans: “Het groene aspect houdt me al enkele jaren bezig, maar de juiste schoonmaakproducten waren nog niet voorhanden. We kopen al jaren milieubewust onze producten aan, maar we willen ook kwaliteit kunnen waarborgen. Vandaag kan dat ook met groene producten en machines, omdat die nu zeker zo goed zijn. We werken oa. met het professionele gamma van Ecover en investeren serieus in kwalitatieve schrobautomaten van Tennant en Taski, die kunnen uitgerust worden met groene technologie. Meer en meer klanten waarderen deze reinigingstechnieken.”

Hoe verloopt de samenwerking met Ikea Zaventem?

“Zeer goed. Door onze horizontale bedrijfsstructuur communiceren we vlot. We hebben ook zeer gemotiveerd, vast personeel en dat appreciëren onze klanten. Je moet weten dat onze mensen, 6 dagen op 7, in de Ikea schoonmaken. Ze reinigen er echt alles: het sanitair, de zithoeken, het restaurant,... Ze werken graag voor ons en dat merken ze ook bij Ikea.”

Servicen jullie alleen grote bedrijven?

“Absoluut niet. Ook  winkels, kantoren, appartementsgebouwen, banken, garages, scholen, eventlocaties, showrooms, rust en verzorgingsinstellingen e.d. maken we schoon.”

Jullie werken ook met dienstencheques, voor particulieren dus?


“Inderdaad, wij voorzien circa 1700 privépersonen in Groot-Antwerpen van een poetsvrouw of -man. Het voordeel is dat wij vast personeel in dienst hebben. Het verloop is dus veel kleiner dan wanneer je via een interimkantoor een huishoudhulp zou nemen.”

Group-f kuist niet alleen ‘groen’, maar helpt bedrijven ook kosten besparen? Hoe doen jullie dat?

“Wij komen altijd eerst ter plaatse om de situatie in kaart te brengen en maken nadien een schoonmaakprogramma op. We denken mee met de klant over hoe hij zelf kleine dingen kan aanpakken om de kosten te drukken.”

Bekijk de socials