Meer file-leed vermijden

Michel Andriessen heeft een sterke naam in de wereld van haven en transport. Hij heeft er heel zijn logistieke carrière uitgebouwd. Hij werd enkele tijd terug door DP World aangezocht om de nieuwe inland terminal van het concern in Grobbendonk te leiden. Een uitdaging die hij met beide handen aangreep. Antwerp East is gelegen langs het Albertkanaal en is onderhand met een volume van meer dan 50.000 containers uitgegroeid tot een echte draaischijf van het economisch gebeuren in en om Antwerpen.

De terminal wordt "de voordeur van de Antwerpse haven" genoemd. De binnenschepen die er aanleggen halen vandaag tienduizenden trucks van de E313 en van de Antwerpse Ring. Een milieuvriendelijk gegeven dat ook nog eens in een daling van het CO2-gehalte verrekend moet worden.

"De eerste reflex van onze expediteurs, importeurs/exporteurs bij een transportopdracht is doorgaans gebouwd op hun contacten met de truckers," zegt Michel Andriessen. "Ze rekenen daarbij in prijzen die ze gewoon zijn. Mij is het erom te doen hen ook alternatieven bij te brengen. In eerste instantie de binnenvaart. België is een land van waterwegen. De binnenvaart kan heel wat aan. Zeker op het moment dat de groei in de behandeling van containers elk jaar met 4 tot 5% stijgt en de verzadiging over de weg nu al een feit is kan de binnenvaart een uitweg bieden."

DP World Antwerp East biedt het bijkomende voordeel dat zijn klanten via het binnenschip ook dichter bij de producent en de consument zitten. De terminal draait onderhand zo sterk dat ondertussen al plannen voor uitbreidingswerken in de maak zijn die de capaciteit van de inland terminal moeten kunnen opvoeren tot 120.000 containers. (MB)