Transport Roosens - Ook de 4de generatie gaat voor flexibiliteit, kwaliteit en service

Ook familiale bedrijven moeten met hun tijd meegaan. Met Stephan Roosens en partner Karolien Van Duyse treedt de vierde generatie aan van een transportbedrijf dat al in 1932 werd opgericht. Met het aantrekken van Peter van de Kerkhof in het management, bewijst de familie Roosens dat ze zich niet opsluit in eigen rangen, maar ook externe expertise wil aantrekken.

"Een bedrijf leiden is al lang geen one-man-show meer", vertelt zaakvoerder Stephan Roosens. "We zijn weliswaar een vaste waarde in de transportwereld en ondanks moeilijke tijden hebben wij de evolutie in de sector gevolgd, maar we willen verder groeien en de kwaliteit van de service verder optrekken. Met de komst van Peter van de Kerkhof krijgen we iemand erbij met grote expertise en ervaring”.

“Onze medewerkers zijn de belangrijkste waarde in het het bedrijf en dus eisen we van hen ook de nodige know-how en inzet, zonder het sociaal aspect uit het oog te verliezen. Bij de selectie worden ze goed gescreend, zowel bedienden als chauffeurs. Ze worden goed opgeleid en regelmatig bijgeschoold", voegt Karolien Van Duyse daar nog aan toe.

Oplossingen op maat

"We zijn niet alleen transporteur, we zijn er ook om de logistieke problemen van onze klanten op te lossen", vertelt Peter van de Kerkhof. "Onze klanten eisen kwaliteit en flexibiliteit en onze chauffeurs zijn daarop ingesteld. Veel opdrachten moeten dezelfde dag nog uitgevoerd worden. Voor sommige klanten - bedrijven met continu shiftsysteem bijvoorbeeld - werken we de klok rond, ook 's nachts. Dat heeft dan weer het voordeel dat we de drukte op wegen en kaaien vermijden."

"Die flexibiliteit uit zich ook in onze vloot van 50 trekkers en een honderdtal opleggers die zowel nationaal als internationaal opereren", gaat Peter van de Kerkhof verder . “Hoewel 80% van onze transporten om zeecontainers gaan, hebben we tevens meerdere opleggers voor stukgoed, alsook een 12-tal speciale gesloten diepladers om meestal logistieke materialen te vervoeren zoals heftrucks, stapelaars en andere toestellen die vaak in warehousing worden gebruikt."

Technologie laat correcte prijzen toe

Ook wat technologie betreft houdt Transport Roosens de vinger aan de pols.

Er wordt op alle gebieden geoptimaliseerd. Zo is het NaviTrans back office systeem nu gelinkt aan de Transics boordcomputers van alle trekkers, voor een naadloze opvolging van de transporten. De link met het administratief systeem laat een waterdichte nacalculatie toe, wat toelaat om correcte prijzen te hanteren. In een volgende fase wordt voorzien in een verdere integratie met klant-specifieke toepassingen.

"Ondanks de hoge loonkosten, zijn we nog niet uitgevlagd", zegt Stephan Roosens. Precies omdat we kwaliteit hoog in het vaandel voeren, werken we uitsluitend met Belgische chauffeurs. Maar goede krachten zijn moeilijk te vinden, terwijl elke schakel in het logistieke verhaal belangrijk is. Hier rekenen we ook wat op de overheid om de sociale lasten in onze sector te herzien.

We richten ons op de toekomst en zijn daarom ook op zoek naar een nieuwe locatie, nog dichter bij het ganse havengebeuren.

De klant ontzorgen wat transport betreft, dankzij kwalitatieve en flexibele service, dat is onze missie." (TM)