Uitzonderlijk Vervoer valt nu onder de bewakingssector

Alles wat groter, langer, breder of hoger is dan het reguliere transport, noemen we “Uitzonderlijk Vervoer”. Dat kan alleen over onze wegen vervoerd worden, mits het respecteren van een reeks maatregelen zodat de veiligheid van het transport en van de andere weggebruikers gegarandeerd blijft. Pionier in de organisatie van het begeleiden van Uitzonderlijk Vervoer is Rik Pauls van Pauls Convoy Service.

Rik Pauls: “Wij hebben ons gespecialiseerd in het aanvragen van vergunningen voor Uitzonderlijk Vervoer en het begeleiden van deze transporten. Dat houdt in: het volledig samenstellen van het administratief dossier, het uitstippelen en verkennen van de reisweg, het dossier indienen bij de bevoegde instanties en het contacteren van de bevoegde instanties volgens de nieuwe voorschriften.”

Is de wetgeving op Uitzonderlijk Vervoer dan zo streng?

Rik Pauls: “Zeer zeker en dat mag ook. Bovendien: het verandert voortdurend. Tot 2 juli 2010 mocht iedereen voor begeleiding zorgen van wat we Uitzonderlijk Vervoer noemen. Ondertussen is de sector van het Uitzonderlijk Vervoer niet langer een begeleidingssector maar valt dit onder de bewakingssector. Het Uitzonderlijk Vervoer is de 8ste activiteit binnen de private veiligheid onder toezicht van het ministerie van Binnenlandse Zaken.”

Wat is het verschil?

Rik Pauls: “Nu kan je ons beroep alleen nog uitoefenen mits vergunning van Binnenlandse Zaken. Andere wijziging is ook dat– behalve in uitzonderlijke gevallen – de politiebegeleiding afgeschaft werd.”

Is dat een goede zaak?

Rik Pauls: “De overheveling naar Binnenlandse Zaken is geen goede zaak. Wij moeten nu voldoen aan nieuwe eisen binnen de wet van de bewaking, terwijl we voor de beveiliging van de overige weggebruikers zorgen. Onze mensen moeten bijkomende opleidingen volgen: 72 uren cursus waarvan 32 uur over Uitzonderlijk Vervoer en 40 uur over psychologie, conflictbeheersing, radiocommunicatie enz..”

Is het nog altijd zo moeilijk om geschikte medewerkers te vinden voor de begeleiding van Uitzonderlijk Vervoer?

Rik Pauls: Dat wordt met de dag moeilijker omdat de regels altijd maar ingewikkelder worden.? Medewerkers moeten nu vooraf gecontroleerd worden door de overheid. Zij moeten een bewijs van goed gedrag en zeden hebben, mogen geen belangrijke bekeuringen hebben gehad en worden ook volledig gescreend. Na de overgansperiode hebben de huidige begeleidingsbedrijven 18 maanden de tijd om zich in orde te stellen met alle opleidingen. Het zijn strikte regels waar niet van afgeweken kan worden. “

Ook het aanvragen van vergunningen is aan strikte regels gebonden. Maar Pauls Convoy Service is alle dagen (7 op 7) paraat gedurende 24 uur om alle vragen te beantwoorden.

Bekijk de socials