Verder groeien vanuit core-business: Synergie verstevigt marktpositie

In tijden van economische crisis sneuvelen de tijdelijke jobs het eerst. Dat is een vast gegeven binnen de wereld van uitzendkrachten. Toch zette in 2012 de uitzendgroep Synergie in België stevige groeicijfers (liefst 5%) neer. Om dat succes verder uit te bouwen en te bestendigen stopt het bedrijf haar nevenactiviteiten en kiest resoluut voor haar core-business, the heart of the Interim matter.

Strategische keuzes

Op een boogscheut van de Antwerpse Ring oogt het kantoor van Jan Verbeke, algemeen directeur bij Synergie, als een oase in de binnenstad. Achter het raam slaapt een park in winterkleuren en zelfs de drukte binnenshuis klinkt gedempt en veraf. Marketing & facility manager Alain Colleman schenkt de koffie uit.

“Om als bedrijf gezond verder te groeien” vertelt Jan Verbeke, “moet je soms keuzes maken, zaken loslaten die niet meer kaderen binnen de eigen visie. Zo hebben we één van onze nevenactiviteiten, de markt van dienstencheques, verkocht aan het Onafhankelijk Ziekenfonds. Die markt is namelijk verzadigd en gaat een terugval tegemoet. Voor ons zou zich dat vertalen in extra investeringen en overnames. Vermits onze prioriteiten elders liggen, is het sop de kool niet meer waard”.

“De core business van Synergie” legt Alain Colleman uit, “is de logistieke sector. We zijn in die markt gegroeid en het is altijd één van onze specialiteiten geweest. Toch hebben we ook daarin mettertijd een niche markt ontwikkeld. Logistieke bedrijven verwachten van hun uitzendkrachten een zekere expertise en ervaring. Opleiding en scholing zijn dus een must. Vandaar dat we het opleidingscentrum Logan hadden overgenomen. In het kader van onze heroriëntering op onze kernactiviteit, zijnde uitzendwerk, hebben we die actviteit laten verzelfstandigen. Vanaf maart vaart Logan zijn eigen koers, operationeel zelfstandig, maar we blijven strategische partners”.

Kernactiviteit groei

“De nieuwe middelen die we zo genereren” licht Alain Colleman toe, “richten we volop naar het groeien in de uitzendarbeid. Zo openen we dit jaar kantoren in Leuven en Oudenaarde en investeren we verder in het online gebeuren. Contact leggen met kandidaten gebeurt voortaan immers in de twee richtingen: de kandidaat-werkzoekende zoekt je op in het kantoor of je bereikt hem/haar via online platforms (website, sociale netwerksites of apps)”.

“Dezelfde aandacht die we aan onze uitzendkrachten besteden” vult Jan Verbeke aan, “geven we ook aan onze klanten. Zij zijn samen de reden van ons succes en dat verdient onze allerbeste zorg”.

Klantgericht handelen

“Elke klant heeft andere wensen en verwachtingen” zegt Jan Verbeke. “Vandaar dat we zien dat de markt zich opdeelt in verschillende lagen of segmenten : een soort Synergie Low Cost, de Key Account en de Premium klant. Met Synergie Low Cost bedoelen we de klant die een zo goedkoop mogelijke oplossing wenst. Hiervoor zijn tools in ontwikkeling zodanig dat de klant voor eigen gezochte kandidaten de volledige administratieve afhandeling doet, en wij functioneren als werkgever”.

“Onze tweede groep, de Key Accounts, zijn klanten die een groot volume vertegenwoordigen; bijvoorbeeld een bedrijf als Toyota dat 300 uitzendkrachtenkrachten zoekt om een werkpiek op te vangen. Bij zo’n Key Account werken we met teams die de klant persoonlijk gaan servicen: welke profielen zoekt hij specifiek? Is talenkennis cruciaal?... Bij verschillende van onze Key Accounts -zoals Katoennatie- zijn we ook in het bedrijf aanwezig om zo kort mogelijk op de vraag te kunnen inspelen”.

“De premiumklant tenslotte is het bedrijf dat hogere profielen zoekt en streng omlijnde verwachtingen heeft. Hier vergt de zoektocht naar kandidaten een uiterst zorgvuldige selectie en het afnemen van uitgebreide testen. Omdat de aanpak van een Premiumklant zo gericht is, heeft Synergie acht aparte Officekantoren. Specialisaties werken een speciale aanpak in de hand. Natuurlijk hoort niet elk bedrijf in één van de drie segmenten thuis. Soms heb je niches en cross overs die elkaar overlappen. Maar ook deze klanten vinden bij Synergie de ideale oplossing voor al hun vragen. Want tevreden klanten, dat pas is onze core-business”. (DC)

Bekijk de socials