Wie zorgt er beter voor je import- en exportgoederen dan een ridder?

Ridder Jean-Marie Denis is managing director van Deckers & Wirtz bvba. Tot vorig jaar was hij ook CEO van MSC België. In 2008 kreeg hij de titel van Maritieme Manager van het jaar en kort daarna werd hij door de koning tot ridder geslagen. Maar stilzitten, dat kan hij nog lang niet. Momenteel onderhandelt hij met de Arabische Emiraten over een enorm contract: 125 x 40 voet containers per dag, met flessen Frans bronwater, moeten naar ginder geëxporteerd worden. Eerst via vrachtwagens en dan overzee. Door hun jarenlange ervaring, hun enorme marktkennis en hun betrouwbare organisatie krijgt Deckers & Wirtz de moeilijkste opdrachten voor mekaar.

Wat doet een expediteur juist?

“Wanneer je goederen wilt verzenden per schip of vrachtwagen, kan je naar ons komen. Of het nu kleine pakjes zijn, verhuisdozen, een berg schrootafval of een honderdtal containers,... wij zoeken voor je zending de goedkoopste en snelste scheepsagent of transporteur. Hierbij houden we altijd rekening met de tijd die je hebt en het afgesloten contract met bijvoorbeeld de buitenlandse afnemers van je goederen. We nemen ook alle administratieve rompslomp over tegen de beste condities. Indien je dat wenst, controleren we zelfs de letters of credit aan de hand van je verkoopsovereenkomst. We betalen de btw bij aankomst en aan onze trouwe klanten verlenen we soms krediet. Bij het verschepen van gevaarlijke goederen komt nog veel meer kijken. Wij regelen echt alles. Je kan kiezen of we de goederen bij jou ter plaatse komen ophalen of afleveren. Maar je mag ze evengoed zelf naar de juiste kaai brengen. Zowel producenten van goederen, bedrijven die aankopen in het buitenland, als particulieren die verhuizen, kunnen rekenen op een onberispelijke dienstverlening tegen de beste prijs. Met de meeste klanten werken we al jaren samen, op basis van vertrouwen. Ze hebben hier hun eigen contactpersoon, die na één telefoontje alle zorgen overneemt.”
 
Waarop letten bij het verschepen van goederen?

“Er is enorm veel concurrentie op de markt van de verschepers en vrachtwagentransporteurs. Een leek of zelfs een producent die regelmatig verscheept, kan ze nooit allemaal kennen. Daarom is de tussenkomst van een expediteur aangewezen. Wij weten wie stipt levert en wie niet, wie de beste prijs-kwaliteit biedt en wie gespecialiseerd is in welke bestemming. Door onze connecties krijgen we ook betere condities. Soms is een vracht goedkoop, maar verwittigen we onze klanten dat de leveringstermijn van die rederij niet altijd betrouwbaar is. Een schip kan rechtstreeks naar een bestemming varen of eerst andere havens aandoen, waardoor je vracht langer onderweg is. Hoe later je goederen toekomen, hoe later je als producent je geld krijgt. Een iets duurdere, maar stipte vracht is dus vaak voordeliger. Wij staan klanten met raad en daad bij. We raden soms aan om 3 dagen te wachten met versturen, omdat een bepaald transport sneller gaat. Bovendien lossen we ook problemen op. Als er een staking uitbreekt in een haven en het schip wordt omgeleid, dan zorgen wij ervoor dat de goederen toch op hun bestemming geraken.”
 
Is er veel veranderd in de loop der jaren?

“Absoluut. Door de hoge brandstofprijzen stijgt de bunkertoeslag voortdurend. Soms is die zelfs hoger dan de vrachtprijs. Daarnaast worden de schepen alsmaar groter en is er een overcapaciteit, terwijl men toch blijft bouwen. Iedereen rekent op de export vanuit China, maar de groei stagneert. Geen gezonde situatie voor de rederijen, die tegen lage prijzen, met halfgevulde schepen en vaak met verlies varen. De verscheper geniet natuurlijk wel van de lage prijzen. Als expediteur moet je constant de vinger aan de pols houden om je klanten grondig te informeren.”