Willem Renes bouwde drie prioriteiten uit Tulip Inn: waar zakenmensen de stress van zich kunnen afgooien

Het Antwerpse Tulip Inn moet het vooral van zijn uitstekende geografische ligging hebben. Net even buiten de stadskern zullen zakenmensen ongetwijfeld ook best blij zijn met de gratis parking rond het hotel. Het Tulip Inn heeft in de afgelopen maanden een nieuwe start genomen. General manager Willem Renes zet daarbij in eerste instantie in op een flexibele dienstverlening en op kwaliteit. Tulip Inn draait voor 60% op een zakelijk publiek. Tijdens de weekeinds maken vooral de toeristen de dienst uit, daaronder uiteraard nogal wat Nederlanders.

Flexibiliteit heeft alles te maken met het luisteren naar de klant. "In veel hotels, met name de grotere en de ketenhotes, is het niet evident om bv. al om 5 hr. 's morgens een onbijt te kunnen nemen," zegt Willem Renes. "Zo werken grote organisaties nu eenmaal niet. Wij hebben er alvast een punt van gemaakt om ook de haastige klanten op hun wensen te bedienen. Bij ons kan alles binnen de grenzen van het redelijke. Dat is ook de grote kracht van ons hotel. Onze dienstverlening is volledig afgesteld op die individuele gast die wij altijd op zijn wensen willen bedienen." Waarmee een oude slogan, een driesterrenhotel met een viersterrrenservice nog versterkt wordt.

Maar er is meer. De aanpak van de Tulip Inn is toegespitst op de huiselijke sfeer. Met zijn 126 kamers blijft het geheel vrij overzichtelijk. Die kleinschaligheid wordt ook omgezet in optimale kwaliteit. "Wij bieden in dit opzicht een goede kwaliteit voor een goede prijs. Daar zijn we echt uitstekend in. Wij volgen de dingen in die mate op dat we dicht bij bij de klant blijven. We hebben daarbij al mooie resultaten geboekt. Dat kunnen we aflezen uit de vele enthousiaste online guest reviews die ons daarin bevestigen." Willem Renes werkte enkele tijd ook voor Booking.com Hij is er zich daardoor best van bewust dat online guest reviews naar de toekomst toe steeds belangrijker zullen worden.
Zeker voor zakenmensen die vaak langer in het hotel verblijven is het specifieke dienstenaanbod een bijkomend punt. Tulip Inn biedt niet alleen gratis Wifi aan maar beschikt tevens over zes specifieke vergaderzalen waar zakelijke meetings kunnen georganiseerd worden. De verbindingen naar Antwerpen met de tram zijn uitstekend. Op 8 minuten sta je op de Groenplaats. De luchthaven van Deurne ligt op hooguit 5 minuten en de onmiddellijke nabijheid van een oprit naar de Antwerpse Ring zorgt ervoor dat je in no time op weg bent naar de haven en de vele bedrijven in de brede omgeving. Uiteraard kunnen in het hotel ook zakenlunchen georganiseerd worden. Of hoe je de stress van het drukke zakenleven op die manier in een rustige omgeving van je kunt afgooien.

Prioriteiten
"Ik ben hier begin dit jaar aan de slag gegaan," zegt Willem Renes. "Ik had me daarbij drie prioriteiten vooropgesteld: de verbetering van het ontbijt, een beter draadloos internet en een nieuwe aanpak van de schoonmaak. Ik mag na al die weken stellen dat die drie opdrachten in een uiterst vlotte samenwerking met het personeel bijzonder succesrijk afgerond werden. Wij hebben het ontbijt oa. met de inbreng van typisch Antwerpse local flavours als wafels herdacht. Door een andere leverancier in te schakelen hebben we de internetaansluiting verbeterd en met de schoonmaakploegen hebben we een andere aanpak uitgetekend. We kunnen in dit opzicht echt wel spreken van een nieuwe start."

De Antwerpse verankering van de Tulip Inn in Berchem spreekt allicht nog het meest overtuigend uit die publiciteit in de lobby voor het verleidelijke chocolade-arrangement van het hotel: 57,50 euro voor een tweepersoonskamer met ontbijt, inclusief een waardebon voor een set lekkere Antwerpse pralines.

De Tulip Inn maakt als hotel deel uit van de Franse Louvre Hotels Group, met zijn pakweg 1170 hotels en 97.000 kamers ook de tweede grootste groep van Europa. Het Franse concern overkoepelt zes merken die als Tulip Inn, Golden Tulip, Royal Tulip, Campanile, Kyriad en Première Classic een internationaal netwerk overspannen. In Gent en Vilvoorde runt de groep nog twee vestigingen van Campanile. De Louvre Hotels Group werd onlangs trouwens overgenomen door de Chinese groep Jin Jiang International waarbij de complementari teit tussen Europa en Azië versterkt werd. (MB)