1 op de 5 Belgische ondernemers overweegt meer dan in normale pre-coronatijden z’n bedrijf te verkopen

Belgische bedrijfsleiders hebben het vaak ethisch en mentaal moeilijk om hun bedrijf los te laten

Belgische kmo’s lijken de coronacrisis relatief goed te doorstaan: minder dan een kwart van onze bedrijven (21 procent) denkt dat de pandemie de waarde van zijn of haar bedrijf aanzienlijk heeft aangetast. Ook opvallend: minder dan één op de vijf Belgische ondernemers (15 procent) denkt er meer aan om zijn bedrijf te verkopen door de crisis. België scoort daarmee het laagst in vergelijking met zes andere Noordwest-Europese landen. Vooral de bezorgdheid om hun medewerkers en er mentaal niet klaar voor zijn, maken het bedrijfsleiders vaak moeilijk om te verkopen. Dat zijn de voornaamste conclusies van de Marktlink Monitor, een internationaal ondernemersonderzoek uitgevoerd door Market Response in opdracht van de M&A-expert Marktlink.

Belgische ondernemers die aan de leiding staan van een kmo (tussen 10 en 250 werknemers) zijn in vergelijking met andere Noordwest-Europese landen erg gehecht aan hun bedrijf: minder dan de helft (49 procent) van hen denkt eraan zijn zaak te verkopen waaronder 31 procent in de komende twee jaar. In andere Noordwest-Europese landen ligt dit cijfer heel wat hoger. Volgens de Marktlink Monitor, een recente representatieve bevraging bij 968 ondernemers uit verschillende Noordwest-Europese landen (Frankrijk, Nederland, België, Denemarken, Zweden, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk), waaronder 102 Belgen, denkt gemiddeld 70 procent van de internationale bedrijfsleiders eraan zijn zaak van de hand te doen.

Corona

De coronacrisis verandert hier weinig aan. Minder dan één op de vijf (15 procent) Belgische bedrijfsleiders denken door de gevolgen van de pandemie er meer dan normaal aan om hun bedrijf te verkopen. De meeste bedrijven zouden er ook een goede prijs voor krijgen. Slechts 21 procent van de Belgische ondernemers vindt dat zijn bedrijf erg in waarde is gedaald door de coronacrisis. Alweer scoort België hier het beste van al de bevraagde landen (gemiddeld 35 procent). Bovendien denken bijna vier op de tien (36 procent) Belgische ondernemers dat de waarde van hun bedrijf zal stijgen in het komende jaar. 

Indien ze hun onderneming toch van de hand zouden doen, gaan Belgische ondernemers er vooral vanuit dat het gekocht zal worden door een ander bedrijf (63 procent), gevolgd door een werknemer uit het bedrijf (41 procent) of een familielid (37 procent).    

Conservatief

Zelfs als er zich opportuniteiten zouden voordoen, staan Belgische entrepreneurs niet meteen te springen om hun zaak te verkopen. 65 procent vindt bovendien dat het momenteel geen goed moment is om dit te doen. Een goede verkoopprijs zou maar vier op de tien (43 procent) bedrijfsleiders over de schreef trekken en minder dan de helft (44 procent) zou een deel van de zaak verkopen als de investering waarde zou bijbrengen aan het bedrijf. Alhoewel dit toch een zekere verkoopbereidheidswil vertoont, is dit in beide gevallen de laagste score in vergelijking met de andere bevraagde landen.

Vooral op ethisch en mentaal vlak hebben Belgische bedrijfsleiders het vaak moeilijk om hun zaak te verkopen. Zo zouden bijna acht (78 procent) op de tien van hen dit pas doen, indien ze zeker zouden zijn dat hun werknemers goed verzorgd worden. 64 procent zegt daarenboven ook mentaal niet klaar te zijn om zijn bedrijf achter zich te laten. Dit zal voor sommigen uiteindelijk wel moeten, want voor meer dan vier op de tien (44 procent) maakt de waarde van het bedrijf een belangrijk deel uit van hun pensioen.

“Alhoewel de verkoopsbereidheid volgens het onderzoek lager ligt in België dan in de andere Noordwest-Europese landen en de economische situatie ver van optimaal is, contacteren nog steeds heel wat bedrijven ons om te helpen zoeken naar een overnemer. Dit zijn vaak ondernemingen zonder opvolging, maar ook steeds vaker zaakvoerders die tijd hebben gehad om na te denken tijdens de crisis. We zien ook vaak dat kandidaatovernemers uit het binnen- en buitenland voorbij de coronaeffecten kunnen kijken, waardoor de waardering mooi standhoudt,” zegt Filip Mariën, partner bij Marktlink.    

Opportuniteiten

De slabakkende economie creëert ook opportuniteiten. Zo vinden zeven op de tien (71 procent) van de Belgische ondernemers dat het momenteel een goed moment is om een zaak te kopen. Alleen in Zweden ligt dit cijfer hoger (78 procent). De helft van de Belgische bedrijfsleiders (47 procent) overweegt ook daadwerkelijk om dit te doen. Indien ze een bedrijf zouden willen overnemen, kijken ze vooral naar de reputatie van het bedrijf (47 procent), de huidige winst (44 procent) en groeimogelijkheden (44 procent), gevolgd door de kwaliteit van de werknemers (35 procent) en het klantenbestand (35 procent). Ze hechten minder belang aan het vermogen van de onderneming (28 procent), het huidige management (25 procent), de schulden (19 procent), en de stille reserves (9 procent).

Over Marktlink Fusies & Overnames B.V.

Marktlink Fusies & Overnames B.V. begeleidt ongeveer 100 transacties op jaarbasis en richt zich daarbij op het kmo segment. Marktlink opereert vanuit kantoren in Antwerpen (België), Amsterdam, Deventer, Drachten, Gouda en ’s Hertogenbosch (Nederland) en Düsseldorf (Duitsland). Het team bestaat uit ruim 100 medewerkers met brede expertise. Voor meer informatie over Marktlink Fusies & Overnames B.V. bezoekt u https://www.marktlink.com/be/.

Bekijk de socials