3 misvattingen over diesel

Door de steeds strengere milieunormen worden de milieuprestaties van diesel onder de loep genomen. Tegelijkertijd wekken alternatieve brandstoffen en elektrische voertuigen steeds meer belangstelling op. Toch zijn de tijden van diesel als brandstof voor vrachtvervoer nog lang niet voorbij, ondanks het feit dat er over de brandstof enkele misvattingen bestaan.

MYTHE: Diesel heeft aan populariteit en aantrekkingskracht verloren.

Uit het recente debat rond diesel zou je kunnen afleiden dat de brandstof de laatste jaren aan populariteit ingeboet heeft, maar volgens recent onderzoek gebruikt 96% van middelgrote en grote vrachtwagens (meer dan 3,5 ton) in de EU nog steeds diesel als brandstof[1]. Waarom diesel populair blijft in de sector van de bedrijfsvoertuigen is ook duidelijk: in vergelijking met andere soorten brandstof bevat diesel meer energie, biedt het een groter rijbereik en een lager verbruik, meer trekkracht om lading te vervoeren of te trekken en is het snel bij te tanken. Dieselmotoren gaan bovendien lang mee en blijven tot de meest efficiënte verbrandingsmotoren behoren. Bovendien zorgen de nieuwste technologieën ervoor dat de motoren schoner zijn.   

MYTHE: Alternatieve brandstoffen en motoren zullen diesel in de nabije toekomst vervangen.

Het klopt dat biodiesel, aardgas, brandstofcellen en elektriciteit als aandrijving steeds meer terrein winnen. Openbaar vervoer is hier een goed voorbeeld van. In de sector van het vrachtvervoer zijn de opties voor alternatieve brandstoffen nog minder goed ontwikkeld, zeker voor transporten op lange afstanden. Het aantal zware vrachtwagens op Europese wegen neemt bovendien toe. Het aantal middelgrote en grote vrachtwagens dat in de Europese Unie geregistreerd werd, nam volgens de European Automobile Manufacturer’s Association (ACEA) in de eerste helft van 2019 gemiddeld met 16% toe in vergelijking met dezelfde periode in 2018[2].

MYTHE: Alle dieselbrandstoffen zijn hetzelfde. Het is alleen een kwestie van de goedkoopste brandstof te vinden.

Heel wat mensen zijn ervan overtuigd dat alle diesel hetzelfde is, en dat de prijs dus het belangrijkste criterium is om te beslissen welke diesel ze willen aankopen. Niets is minder waar: niet alle dieselbrandstoffen zijn gelijk. Veel diesels die op grote schaal verkocht worden bevatten bijvoorbeeld geen additieven die de motor schoonmaken. Aan andere diesels worden wel additieven toegevoegd, maar die zijn gewoonlijk louter ontworpen om de vorming van afzettingen op brandstofinjectoren te helpen voorkomen. Die afzettingen zouden in de loop van de tijd het motorvermogen verminderen en het verbruik verhogen.

Sommige diesels zijn ten slotte ontworpen om niet alleen de injectoren schoon te houden, maar ook reeds gevormde afzettingen te verwijderen. Deze bijkomende additieven dragen bij tot het verbeteren van het brandstofgebruik en kunnen bovendien de nood aan onderhoud verminderen. ExxonMobil ontwikkelde bijvoorbeeld Esso Diesel EfficientTM brandstof, die ontworpen is om afzettingen op brandstofinjectoren te verwijderen, hetgeen bijdraagt tot verbeterde motorprestaties.

Tests bij Millbrook, een van de grootste testfaciliteiten ter wereld voor het uitvoeren van onafhankelijke brandstoftests, hebben uitgewezen dat de Esso Diesel Efficient brandstof bijdraagt tot het verlagen van de uitstoot[3]: 10% NOx, 22% PM en 2,8% CO2, en het brandstofverbruik met gemiddeld 2,8% verbetert.

Diesel blijft wereldwijd een belangrijke commerciële rol spelen.

De technologie achter dieselmotoren en –brandstoffen zal blijven evolueren, net als de technologie achter alternatieve brandstoffen. Dit zal ervoor zorgen dat vlooteigenaars meer en meer toegang krijgen tot de oplossingen die ze nodig hebben om zowel aan commerciële als aan regelgevende vereisten te voldoen, zonder dat dit ten koste gaat van de activiteiten.

Diesel blijft ten slotte onmisbaar in de markt van het commerciële vrachtvervoer: nu en in de toekomst. Eigenaars van bedrijfsvloten moeten daarom samenwerken met leveranciers die consequent diesel aanbieden van een hoge kwaliteit. Op die manier kunnen ze ten volle profiteren van de nieuwste prestatieverhogende brandstofsamenstellingen.

 

[1] Bron: https://www.acea.be/statistics/article/report-vehicles-in-use-europe-2018

[2] Bron: https://www.acea.be/press-releases/article/commercial-vehicle-registrations-5.8-first-half-of-2019-2.8-in-june

[3] Onafhankelijke tests werden uitgevoerd bij Millbrook Proving Ground Ltd., Verenigd Koninkrijk

  • Vergelijking van de prestatie van EssoTM diesel zonder additief met Esso Diesel EfficientTM brandstof in zware voertuigen
  • Gebruik van vrachtwagens van derden (Euro III- en Euro V-specificaties)
  • Afgelegde afstand: ongeveer 177.000 km
  • Metingen gedurende 5 maanden van de dagelijkse activiteiten op de weg (snelweg, landelijke en stedelijke omgeving)
  • Vrachtwagens werden op regelmatige basis van de weg genomen om ze te testen in een lab
  • Testresultaten variëren van 2,1% tot 3,4% minder brandstofverbruik

Millbrook heeft expertise in automobiel-, test- en drijfkrachttechnologie en is een pionier in het ontwikkelen van koolstofarme systemen (ISO-certification - ISO 17025, ISO 9001 en ISO 14001)

Bekijk de socials