Adverteer op je eigen merknaam en laat de concurrentie achter je

Als bedrijf is de neiging groot om online te adverteren op specifieke producten of diensten die instant omzet genereren. Die reflex is vrij logisch, bedrijven kunnen eenvoudig de return-on-investment meten per aangeboden product of dienst.

Toch is het wel degelijk belangrijk om online ook je eigen merknaam voldoende in de kijker te zetten, naast de advertenties die je reeds plaatst voor de specifieke producten of diensten van je bedrijf. Hieronder vind je een aantal goede redenen om op je eigen merknaam te adverteren.

Domineer de zoekresultaten

Hoe frustrerend is het niet wanneer je jouw bedrijfs- of merknaam ingeeft in Google en je naast je firma nog een heleboel andere pagina’s ziet verschijnen die niets met jouw bedrijf te maken hebben!

Wie adverteert op de eigen merknaam, zorgt voor meer visibiliteit in Google. Je website verschijnt namelijk via een ad en in het beste geval ook organisch waardoor je maar liefst twee posities inneemt.

Maak daarnaast ook Google My Business aan en surfers zullen niet meer naast je bedrijf kunnen kijken. Dan ben je immers zowel bovenaan de zoeklijst als in de rechterkolom van de zoekpagina goed zichtbaar.

Stuur de bezoeker naar de juiste landingspagina

Als bedrijf wil je natuurlijk dat bezoekers op de gewenste landingspagina terechtkomen. Wie het zoekwoord ‘Hybrid’ ingeeft, komt het liefst niet terecht op de pagina met je algemene voorwaarden waar de term ‘Hybrid’ ook vaak voorkomt.

Organisch is het echter niet mogelijk om zelf te kiezen welke landingspagina er verschijnt. Daar beslissen de algoritmen van Google zelf over. Wie adverteert via Google, kan dat wel. Adverteer dus op je eigen merknaam om potentiële klanten meteen naar de juiste landingspagina te sturen. Zo verhoog je de kans op succesvolle leads.

Behoud de volledige controle over de informatie

Als je adverteert op je eigen brand name, kan je de resultaten die in de zoekmachine verschijnen wijzigen wanneer je wil. Zo voorkom je dat je merknaam een eigen leven gaat leiden op Google en kan je inspelen op tijdelijke promoties of top topicals. Zo kan je bijvoorbeeld voor Kerst of Valentijn de copy van je campagnes aanpassen en inspelen op het moment.

Gebruik Google Ad Extensions

Wie adverteert via Google, maakt het zoekproces voor de bezoeker nog efficiënter en verfijnder. Daar kan je ook Ad Extensions voor inzetten. Dit biedt onder meer de volgende voordelen:

  • Het verhoogt de zichtbaarheid van je merknaam. Hoe meer ruimte je inneemt op de zoekpagina, hoe betrouwbaarder je overkomt.
  • Het draagt bij aan je kwaliteitsscore en zorgt er dus voor dat je bij de veiling een streepje voor hebt.
  • Je kan het volledig personaliseren. Je hebt namelijk de mogelijkheid om locatie, contactgegevens, links, USP’s e.a. naar voren te schuiven.
  • Is eenvoudig in te stellen (bvb. voor een bepaalde duur).
  • Het zorgt voor een hogere CTR.

“We nemen als voorbeeld onze klant First Immo. Hierbij ontdekten we dat er geconcurreerd werd op hun brand name. Wat was hiervan de oorzaak? Concurrenten adverteren gewoonweg op de (algemene) term “immo”. Met dit inzicht waren we in staat om dit voorval op te vangen.”

Wees er dus op tijd bij om te adverteren op je eigen merknaam. Zo maak je meteen ook de clicks voor de concurrentie duurder. Nog een tip: laat je naam registreren bij Google en vermijd zo dat je concurrent je naam mag gebruiken in de titel of beschrijving.

Blijf de concurrentie voor

Stel je voor: je grootste concurrent voegt jouw merknaam toe als zoekwoord in de eigen advertenties, al dan niet bewust. Een surfer die ‘Hybrid’ ingeeft, wordt zomaar even naar de website van een concurrerend agentschap geloodst … de nachtmerrie van ieder commercieel bedrijf!

Dan ben je niet alleen de klos in de zoekresultaten maar verlies je in één klap ook klanten die potentieel geïnteresseerd waren in jouw bedrijf. Om dat te kunnen herstellen is er tijd én geld nodig (de cost per click zal duurder zijn).

Adverteren op merknaam is goedkoop

Adverteren op je merknaam, allemaal goed en wel, maar wat kost dat niet? Goed nieuws, adverteren op je eigen merknaam is niet duur. De pagina waarnaar je linkt is namelijk de meest relevante waardoor je kwaliteitsscore een boost krijgt. Google beloont je dan ook met een lagere cost per click.

Klinkt het toch allemaal iets te ingewikkeld? Aarzel niet om contact met ons op te nemen. Wij buigen ons met plezier over jouw Ad-accounts.