Corona verleidt nieuwe generatie online kunstverzamelaars

Zes op de tien spenderen gemiddeld meer dan €8.500 aan de online aankoop van een schilderij.

Onverwacht heeft de pandemie iets goeds voortgebracht voor de online kunstwereld: ze heeft de nieuwste generatie kunstkopers geënthousiasmeerd. Zo heeft de groep kunstverzamelaars die minder dan drie jaar verzamelt tussen maart en september 46% meer online gekocht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Van de millennials (onder 35 jaar oud) kocht 29% meer online kunst dan in 2019. Vooral schilderijen worden online verkocht, en die worden steeds waardevoller. Zo blijkt uit het jaarlijkse Hiscox Online Art Trade Report dat 552 internationale kunstkopers bevroeg naar hun koopgedrag tijdens de coronacrisis.

Online kunst kopen en zoeken lijkt wereldwijd steeds meer ingeburgerd te worden. Zo zegt 39% van de kunstliefhebbers de komende 12 maanden vaker online kunst aan te zullen schaffen dan vorig jaar. En dit terwijl maar 13% zegt dat ze plannen om minder te kopen. Een meerderheid (56%) gelooft dat de verhuis naar onlinekunstverkoop permanent zal zijn.

Toch toont het rapport ook tekenen van online moeheid. In 2019 ging slechts 36% van de verzamelaars liever naar galerijen en veilinghuizen, terwijl dit nu bijna de helft is (48%). Het einde van kunstverkopen in levenden lijve is dus niet in zicht.  

Waardevoller

Schilderijen blijven ook tijdens de coronacrisis de populairste objecten in de kunstcategorie. 74% van de kunstliefhebbers zoekt daarnaar, gevolgd door prints (66%), fotografie (44%), tekeningen (41%), sculpturen (27%) en nieuwe media, zoals video en digitale kunst (21%). 

De waarde van de verkochte goederen stijgt sterk. Maar liefst 59% van de kunstverzamelaars die schilderijen online kochten, telden meer dan €8.500 per stuk neer, in vergelijking met maar 35% het jaar voordien. Eén op de tien (11%) gaf zelfs gemiddeld meer dan  €42.000 uit voor een schilderij; twee keer zo veel als het jaar voordien (4%) De grote veilinghuizen bevestigen deze trend. Bij onlineveilingen bij Sotheby’s, Christie’s en Phillips, steeg de gemiddelde prijs van een geveild kunstwerk van €6.700 in 2019 naar €20.000 in de eerste acht maanden van dit jaar. 

Er is wel een verschil in prijsklasse tussen de soorten online media. Aankopen die via sociale media gedaan worden, zijn gemiddeld iets betaalbaarder dan de werken die via andere online handelsplaatsen worden gekocht. Zo gaan de helft van de schilderijen via sociale media van de hand voor €850 of minder. Op online platforms is dat ‘maar’ één op de drie.

“Galeries en veilinghuizen springen steeds meer op de digitale golf, ook in België. Deze digitale versnelling stelt ons in staat om globale contacten te onderhouden en onze kunstwerken en diensten wereldwijd aan te bieden.”

“We krijgen door onze digitale aanwezigheid steeds meer contact met jongere klanten en wat opvallend is, ze komen steeds vaker uit Azië. Voor deze generatie staat de taalbarrière dikwijls niet meer in de weg en zij zijn volledig mee met alles wat er gaande is, ook in ons land. Dat ze het kunstwerk niet in levenden lijve hebben gezien voor het te kopen, is voor hen geen probleem. Ze weten dat wij kwaliteit aanbieden en vertrouwen ons onder meer omdat we al meer dan 30 jaar meedraaien in de internationale hedendaagse kunstsector.”

- Xavier Hufkens, Xavier Hufkens galerij in Brussel.

Kunstenaars steunen

Een belangrijke motivatie om een kunstwerk aan te schaffen, was de laatste acht maanden het steunen van kunstenaars in crisistijd. Maar liefst 68% van alle kopers en zelfs 76% van de jongere generatie kopers noemen dit een belangrijke reden. Hoeveel het zal renderen (58%) en het sociale aspect (31%) zijn ook volgens het rapport belangrijke redenen. 

De sterke motivatie om kunstenaars te steunen zie je ook in de verkoopcijfers. Meer dan de helft (55%) van de kunstverzamelaars geeft aan dat ze recent online kunstwerken kochten om een artiest of kunstorganisatie te steunen. Een kwart van de bevraagden deed dit via inzamelacties op Instagram zoals ‘The Artist Support Pledge’.

Meer dan de helft van de kunstliefhebbers (68%) geeft de voorkeur aan Instagram als social media kanaal voor kunst-gerelateerde doeleinden. Zij zoeken kunstenaars op of gaan over tot aankoop. Vooral millennials en ‘nieuwe kopers’ maken actief gebruik van dit kanaal. 

Selectiever

We zien niet alleen een verschuiving naar Instagram, maar ook dat kopers selectiever worden ten aanzien van online platforms. Waar vorig jaar 30% van de kunstkopers bij meer dan drie platforms kochten, is dat gedaald naar 14%. Kopers bezoeken vaker één (24%) of twee tot drie platforms (62%). Vooral onlineveilingplatformen zijn erg populair. Meer dan de helft van de online winkelaars gebruikten dit soort site om kunst aan te kopen. 

Concurrentie in de online kunstmarkt voorblijven
De concurrentie in de online kunstmarkt is groot. Hierdoor is het voor de kunstplatforms en kunstenaars van belang om zich goed te verdiepen in de best practices van online handel. Jonge en nieuwe kopers worden getriggerd door ‘vernieuwing’ en ‘beleving’. Een statische tentoonstelling in een galerie stimuleert hen minder. Andere aandachtspunten zijn volgens het Hiscox Online Art Trade Report:

1. Zorg voor een goede mobiele ervaring

Nieuwe en jonge kopers zoeken kunst via hun mobiel (35%). Verkopers moeten hierop inspelen door een mobielvriendelijke site te creëren en eventueel een link te maken met social media of kunstplatforms. 

2. Maak een persoonlijke connectie met de koper

Meer dan twee derde van de kunstkopers (67%) vindt het belangrijk om advies te vragen aan een expert met betrekking tot een kunstaankoop. Het verhoogt hun vertrouwen in de aanschaf, en neemt angst, onzekerheid en twijfel weg.

3. Zorg voor betalingsregelingen

Kunstkopers voelen financiële onzekerheid bij de aanschaf van een kunstwerk. 41% verlangt bijvoorbeeld naar een betalingsregeling. 

“Het zijn niet alleen de galerijen en veilinghuizen die zich moeten aanpassen aan de nieuwe online trend. Transporteurs en installateurs, maar ook wij kunstverzekeraars zien het belang in van een simpel online aanbod dat gepaard kan gaan met een internetaankoop van een kunstwerk. Reputatie, dienstverlening en expertise moeten daarbij wel centraal blijven staan.“

- Timothy Broos, Country Manager, Hiscox Belgium.

Over het Hiscox Online Art Trade Report 2020

Het onderzoek is in opdracht van verzekeraar Hiscox uitgevoerd door het gespecialiseerde kunstmarktanalysebureau ArtTactic. Zij ondervroegen 552 internationale kunstkopers in september 2020. Doel van het onderzoek was het effect meten van de COVID-19 pandemie op de ontwikkeling van de online kunsthandel. Data betreft dan ook de periode tussen maart en september 2020. Meer informatie is te vinden in het Hiscox Online Art Trade Report 2020.

OVER HISCOX

Hiscox is een internationale nicheverzekeraar, genoteerd op de London Stock Exchange. Hiscox heeft o.a. vestigingen in België, , Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en in de Verenigde Staten. Voor meer info: www.hiscox.be

Bekijk de socials