Europese vliegtickets met 21% omhoog en annulaties houden aan

 

 

Fors duurdere vliegtickets en veel onzekerheid vanwege voortdurende annuleringen. Dat staat Europese reizigers de komende tijd te wachten. Volgens recent onderzoek van kredietverzekeraar Allianz Trade blijft de turbulentie in de Europese luchtvaart komende tijd aanhouden.

Annuleringen worden het nieuwe normaal in Europa. Dat is de enige manier voor luchtvaartmaatschappijen om hun winstmarge in stand te houden in een tijd van extreem hoge brandstofprijzen. “Door niet te vliegen, bespaar je niet alleen brandstof maar ook loonkosten. Luchtvaartmaatschappijen proberen de inzet van extra personeel dan ook zoveel mogelijk te beperken”, zegt Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade.

Loonkosten het hoogst in Europa

De winstgevendheid van de Europese luchtvaartmaatschappijen is wereldwijd het laagst. Dat komt doordat 25% van hun omzet opgaat aan lonen terwijl het gemiddelde wereldwijd 19% is.  Geeroms: “In Europa werkt niet alleen meer luchtvaartpersoneel, ook de lonen zijn hoger. Daarom loopt het personeelsbestand in Europa terug (-8% in vergelijking met 2021), terwijl het in de rest van de luchtvaartwereld juist toenam. Kijk maar naar Noord- en Zuid-Amerika met gemiddeld +14%.”

Vicieuze cirkel

Volgens Geeroms zitten de Europese luchtvaartmaatschappijen gevangen in een vicieuze cirkel. Enerzijds het personeelstekort, anderzijds de confrontatie met stakingen van medewerkers die hogere salarissen en betere arbeidsomstandigheden eisen. Annuleringen en prijsstijgingen zien de maatschappijen dan als enige uitweg om het financiële plaatje nog enigszins mooi voor te stellen.”

Einde van jarenlange prijsdaling

“Waar de Europese ticketprijzen met 39% daalden tussen 2014 en 2020 verwachten wij dat ze eind dit jaar 21% hoger uitkomen”, zegt Geeroms. “Dat leidt dan wel tot een fors hogere omzet, maar dat zal onvoldoende zijn om het jaar positief af te sluiten. Voor het 3e opeenvolgende jaar noteren de Europese airlines dus een miljardenverlies. Mogelijks draait de Europese luchtvaart volgend jaar terug break-even.”

Disruptor

Op langere termijn ziet Geeroms nog meer uitdagingen voor de luchtvaart. “De druk om te vergroenen wordt alsmaar groter. Dat vraagt om enorme investeringen. Wij denken dat de spoorwegen een steeds grotere concurrent van de Europese luchtvaart wordt.  In een relatief compact gebied met een hoge netwerkdichtheid heeft Europa een van de langste spoornetwerken ter wereld. Ook is het grootste deel geëlektrificeerd. Het is een belangrijke disruptor voor de luchtvaart”, aldus Geeroms.

Info: https://allianz-trade.be.

Allianz Trade (formerly Euler Hermes) is the global leader in trade credit insurance and a recognized specialist in the areas of surety, collections, structured trade credit and political risk. Our proprietary intelligence network analyses daily changes in corporate solvency representing 92% of global GDP. We give companies the confidence to trade, and be paid. We compensate your company in the event of a bad debt, but more importantly, we help you avoid bad debt in the first place. Whenever we provide trade credit insurance or other finance solutions, our priority is predictive protection. But, when the unexpected arrives, our AA credit rating means we have the resources, backed by Allianz to provide compensation to maintain your business. Headquartered in Paris, Allianz Trade is present in 50+ countries with 5,800 employees. In 2019, our consolidated turnover was €2.9 billion and insured global business transactions represented €950 billion in exposure. We predict trade and credit risk today, so companies can have confidence in tomorrow.

Bekijk de socials