Helft Belgische kmo’s verhoogde tarieven omwille van inflatie

Voor zes kmo’s op de tien had de inflatie een impact op de rendabiliteit.

Iets meer dan de helft van de Belgische kmo’s (56,9%) verhoogde de afgelopen maanden zijn tarieven naar aanleiding van de inflatie. In Vlaanderen ligt dat aantal zelfs nog hoger. In tegenstelling tot Wallonië (41,3 %), trokken niet minder dan zes op de tien (62,7%) Vlaamse bedrijven hun prijzen op vanwege de huidige economische situatie.

Dit blijkt uit een nieuwe studie van onderzoeksbureau iVox in opdracht van Horus Software, de Belgische startup die een boekhoudsoftware en -app op basis van AI heeft ontwikkeld. Het onderzoek polste in België bij kmo’s naar hun financiële gezondheid en boekhoudkundige gewoontes.

Winstgevendheid

De laatste maanden waren niet altijd even gemakkelijk voor de Belgische en Vlaamse kmo’s. Voor meer dan zes op de tien ondernemingen (63,5%) heeft de inflatie een impact gehad op de winstgevendheid van het bedrijf. Ook organisaties in Vlaanderen voelen de gevolgen van de prijsstijgingen op hun winstgevendheid (62,7%).

En daar ligt de ondernemer duidelijk wakker van. Zo’n vier op de tien bedrijfsleiders  (41,2%) maken zich zorgen dat ze genoeg liquide middelen hebben in geval van onvoorziene omstandigheden. De meeste Belgische bedrijfsleiders (67,3%) leggen echter wel de nodige financiële reserves aan om de moeilijkere periodes te overbruggen. In Vlaanderen ligt dat getal zelfs nog hoger (70,7%).

Onbetaalde facturen

De liquiditeit is vaak voor veel bedrijfsleiders een grote kopzorg. Als de financiële reserves onvoldoende zijn aangelegd, kan slechts één onbetaalde factuur grote gevolgen hebben voor de voortzetting van de bedrijfsactiviteiten. Het is dan ook opvallend vast te stellen dat voor één kmo op de vier (27%) de onbetaalde facturen meer dan 10% van de maandelijkse omzet bedragen. In Wallonië is dat zelfs voor één onderneming op de drie (33,7%), en in Brussel zowaar voor bijna één op de twee (48,6%!).

Real-time cijfers

Vandaag de dag is het dus cruciaal voor bedrijfsleiders om snel de juiste beslissingen te nemen. Dat kan enkel als de situatie is bijgewerkt met de meest recente financiële cijfers. Als ondernemers wachten tot na de btw-aangifte om bedrijfsbeslissingen te nemen, is het meestal al te laat. Nochtans weet in België slechts één bedrijfsleider op drie (32,5%) in real-time hoeveel btw hij juist moet betalen. Iets minder dan de helft van de ondernemers (44,7%) kan ook niet zeggen wat het exacte bedrag van zijn onbetaalde klantfacturen net is. 

“Met de vele crisissen die we de afgelopen jaren hebben doorgemaakt, is het haast onmogelijk geworden om bedrijfsbeslissingen te nemen op basis van cijfers die drie maanden oud zijn. Ondernemers willen vandaag snelle antwoorden om hun KMO aan te sturen. Dat kan enkel dankzij rapporten met financiële resultaten in real-time. Het is tijd dat de boekhoudsector op de digitale trein springt”, aldus Gunther Slaets, Verkoopdirecteur Vlaanderen bij Horus Software. 

Bekijk de socials