Helft van Belgische retailers overweegt buitenlands avontuur

Steeds meer Belgische retailers hebben hun zinnen gezet op een buitenlands avontuur. Het aantal handelaars dat een internationale expansie overweegt, is dit jaar met een derde (33 %) gestegen vergeleken met 2022.

Groeiende internationale ambities

Meer dan een kwart (28 %) van de retailers met internationale ambities overweegt zijn producten en diensten in eerste instantie online te verkopen via bijvoorbeeld een webshop. Nog eens een kwart (26 %) wil zelfs verder gaan en een fysieke winkel openen. Dat is een sterke toename ten opzichte van 2022. Afgelopen jaar wilde 21 % van de Belgische retailers online activiteiten opzetten in het buitenland. Slechts 15 % van hen wilde daadwerkelijk ook een bakstenen winkel openen.

Retailers zoeken vaker het buitenland op omwille van de moeilijkere economische context en de hogere kosten. Zo geeft één Belgische handelaar op twee (54 %) aan dat de verwachtingen van de klanten zijn gestegen door de inflatie. Daarnaast geeft minder dan de helft (47 %) van hen aan dat ze noodgedwongen kortingen moeten aanbieden om klanten aan te trekken. 

Frankrijk op één

Op het verlanglijstje van de Belgische retailers staat Frankrijk steevast op één. De helft (50 %) van de handelaars overweegt een uitbreiding naar het land. Meer dan één retailer op drie (35 %) denkt dan weer aan een Duits avontuur. De top drie wordt verrassend afgesloten door China. Meer dan één Belgische retailer op vijf (22 %) wil zowaar activiteiten opzetten in de Volksrepubliek.

Betalingen

Hoewel de ambities uitgesproken zijn, zijn sommige retailers helaas onvoldoende voorbereid op een buitenlandse expansie, zo blijkt uit het onderzoek van Adyen. De meeste handelaars bieden bijvoorbeeld geen eenvoudige betalingen aan voor niet-Belgische klanten. Slechts één retailer op drie (34 %) accepteert bijvoorbeeld alle betalingen met kaart, terwijl dat net de geliefkoosde methode is voor de helft van de online shoppers (52 %). Een groot aantal klanten (54 %) is zelfs bereid zijn aankoop links te laten liggen als ze niet kunnen betalen zoals ze het zelf willen.

“Betalingen zijn een cruciale schakel in het buitenlands succes van onze retailers. Door klanten de keuzevrijheid te geven kunnen handelaars de shopervaring naar een nog hoger niveau tillen. Waar mensen kopen, zou niet mogen uitmaken”, aldus Julien Marlier, Country Manager Adyen België. 

Bekijk de socials