Hoe merchants uit de EU en het Verenigd Koninkrijk ondanks de Brexit succesvol over de grens kunnen verkopen

Veel bedrijven uit het Verenigd Koninkrijk en de EU ervaren nadat het VK ongeveer een half jaar de EU heeft verlaten de impact van de Brexit. Toch blijft Europa een interessante markt voor Britse bedrijven.

België is een van de landen waar Britse consumenten het meest winkelen. Als Belgische e-commerce bedrijven op de radar wilden blijven van de Britse consument, moesten ze voldoen aan specifieke nieuwe wetgeving. Die wetgeving bestond uit het verkrijgen van zowel een Belgisch als een Brits EURI-nummer (Economic Operator’s Registration and Identification) en een registratie bij de Britse belastingdienst met het oog op btw- en douanekosten.

Het omgaan met de tarieven op exportgoederen en het beheren van nieuwe leverkosten zorgt inderdaad voor uitdagingen, maar het is nog steeds mogelijk om te profiteren van het post-Brexit-landschap. Met name als het op cross-border e-commerce aankomt. Verkopen aan EU-consumenten via webwinkels geeft Britse bedrijven meer mogelijkheden; ze kunnen hun producten introduceren aan nieuwe doelgroepen en de verkopen zowel direct als in de toekomst boosten door over de grens een trouw klantenbestand op te bouwen.

Stefanie Richheimer, VP Western bij Mollie: “Van de ene op de andere dag is de manier waarop Europese bedrijven zakendoen met het Verenigd Koninkrijk en andersom een stuk lastiger geworden. De import- en exporttarieven maken goederen duurder en ook verzendkosten, levertijden en logistiek zijn anders geworden. Met onze focus op het vereenvoudigen van financiële dienstverlening en creëren van lokale betaalervaringen, bevindt Mollie zich in een unieke positie om onze merchants te helpen met deze verandering om te gaan en internationaal te blijven groeien.”

Aanpassen aan de nieuwe markt is key

Iedere consument heeft eigen wensen bij de aankoop, ze kiezen bijvoorbeeld voor duurzaamheid, retourbeleid of levertijd. Iedereen is anders, maar uiteindelijk draait het erom hoe je merk overkomt op een (potentiële) klant. Daarom zijn taal en lokalisatie zo belangrijk. De meerderheid van de online shoppers koopt liever van websites als deze in hun moedertaal worden aangeboden. 56 procent vond dit zelfs belangrijker dan de prijzen.

Naast talen, willen consumenten kunnen kiezen uit verschillende betaalmethoden. Creditcards zijn namelijk niet voor elk land de juiste oplossing.. In het Verenigd Koninkrijk zijn wallet-betalingen populair. Zo blijkt uit het Global Payments Report van FIS dat deze betaalmethode vaker wordt gebruikt van debit card-betalingen. Daarnaast heeft de optie om achteraf te betalen de grootste groei doorgemaakt en is dit ook een must have voor je webwinkel.

Het integreren van verschillende betaalmethodes in je webwinkel betekent dat consumenten hun aankopen kunnen doen met een technologie die ze kennen, vertrouwen en die hun voorkeur heeft. Daarnaast is het belangrijk om de producten aan te bieden in de lokale valuta. Zo kun je als bedrijf uit het Verenigd Koninkrijk het aantal onafgemaakte transacties verlagen door Europese klanten in euro’s te laten betalen – en vice versa.

Richheimer: “Mollie laat bedrijven verschillende Europese betaalmethoden in hun webwinkels verwerken en helpt hen nieuwe markten te betreden door Europese klanten te laten kiezen tussen hun favoriete betaalmethoden. We ondersteunen cross-border verkopen via partnerships en kwalitatieve integraties met toonaangevende betaalbedrijven.”

Wees je bewust van de nieuwe doelgroep en dat het tijd kost om klantloyaliteit op te bouwen. Je moet ervoor zorgen dat je doelgroep over de grens het idee krijgt dat de ervaring die ze aangeboden krijgen op maat gemaakt is? Wat willen ze zien, lezen, bekijken of horen? Als je tijd maakt voor vooronderzoek, vergroot je je kansen op commercieel succes als je bedrijf een nieuwe markt betreedt. Dat levert niet alleen geld op, maar bespaart je bedrijf ook de extra tijd, kosten en middelen die nodig zouden zijn om achteraf aanpassingen te doen. Bovendien was de moeite die je hebt gedaan om aan de nieuwe Brexit-wetgeving te voldoen dan niet voor niets.

 

Bekijk de socials