Furbo-Leaderboard_Updated.gif
Koen Dewettinck

Panelgesprek KMOinsider breakfast: War for Talent

Cijfers van beroepsfederatie Agoria tonen aan dat er in ons land tegen 2030 een half miljoen openstaande vacatures zijn. De coronacrisis en de lockdown doen onze economie volgens het Federaal Planbureau dit jaar krimpen met 9%. Meer dan stof genoeg dus om een aantal HR-experten samen te brengen voor een boeiend panelgesprek (moderator: Edith Vervliet, verslag: Nicole Verstrepen).

KMOinsider Breakfast

Deelnemers aan het panelgesprek:

  • Tim De Pauw (MenT)
  • Koen Dewettinck (Vlerick Business School)
  • Manuella Hoste (Belgocatering)
  • Tom Vlieghe (Acerta)
  • Fons Leroy (voormalig topman VDAB)
  • Joeri Lyssens (Go4Logistics)
  • Ingeborg Van Germeersch (Enigmo Career Management)
  • Wout Van Impe (Mercuri Urval Belgium)

“Impliceert de nieuwe economische context dat werkgevers uit een grotere vijver kunnen vissen?

Tom VliegheTom Vlieghe stelt dat we op lange termijn zullen blijven kampen met een structureel arbeidstekort, zowel kwalitatief als kwantitatief: “Bedrijven zullen creatief moeten blijven om het juiste talent aan te trekken. Ze vertrekken beter niet van een vacature om te kijken welke kandidaat er het minst van afwijkt, maar wel vanuit het individu om na te gaan hoe de kandidaat kan bijdragen tot de doelstellingen. We zien nu een stroomversnelling in het delen van werknemers. Waarom zou je, zeker als kmo, niet samen de War for Talent aangaan wanneer je over onvoldoende financiën of werk beschikt om bepaalde profielen aan te trekken? Bekijk een werknemer niet als een 1 op 1 'bezit', deel hem.”

War for Talent: link naar soft skills

In de War for Talent kunnen we volgens Wout Van Impe niet anders dan de link leggen naar de soft skills, naar informeel leadership en het hebben van impact op mensen. Hij houdt in dat verband niet van de term ‘new skills’ en ‘future skills’: “Basic skills worden nog belangrijker. De digitalisering zorgt ervoor dat jobs die het verschil maken op soft skills aan belang winnen. De andere jobs gaan er langzaam uit. Covid-19 scherpt dit gegeven verder aan. De mindergeschoolden krijgen het moeilijker, tenzij bij hen een reskilling gebeurt.”

Ingeborg Van Germeersch gaat hier verder op in: “Wij begeleiden grotendeels hoger opgeleide mensen, die veel skills hebben opgebouwd, vaak in internationale omgevingen. Zij kunnen inspireren en de strategie vertalen naar de vloer. Als je je skills duidelijk verkoopt, is het vandaag geen probleem om een job te vinden. Maar ik weet niet wat het zal zijn in de herfst.”

Waarop moeten kmo’s in de toekomst nadrukkelijker inzetten om een aantrekkelijke werkgever te zijn?

Volgens Koen Dewettinck zullen de technologische mogelijkheden een belangrijke rol spelen: “Veel kmo’s hebben verplicht thuiswerk ontdekt en dit biedt voordelen. Maar een aantrekkelijke werkgever zijn heeft ook te maken met de bedrijfscultuur. Het wordt dus belangrijk om een goede balans te vinden en mensen ook bij telewerk de kans te geven zich te identificeren met hun organisatie.”

Voor leidinggevenden ziet Koen Dewettinck de uitdaging om mensen aan te sturen in een virtuele omgeving: “Dat is net iets anders. Het empathische en informele wordt vaak een beetje vergeten. HR zal een enabler moeten zijn, met een aantal richtlijnen. De regels van het verleden zullen we moeten loslaten.”

Individu of job vooropstellen?

Tijdens de coronacrisis hebben we zorg voor elkaar zien ontstaan en dat wordt volgens de prof in de toekomst nog belangrijker: “Eens vragen hoe het ermee gaat en of het nog lukt: in de toekomst gaan we nog meer uit van het individu dan van de job.”

Het woord zorg brengt moderator Edith Vervliet bij Manuella Hoste: “In veel bedrijven is catering belangrijk. Thuiswerk heeft daar impact op. Hoe wapent Belgocatering zich daartegen?

Manuella HosteManuella Hoste: “Catering en andere diensten zijn nog belangrijker geworden. Iedereen heeft kunnen proeven van een andere work-life balance. De kantooromgeving evolueert naar een soort van ontmoetingsplaats en diensten op het werk die het leven makkelijker maken, krijgen daarin een plaats. Denk aan een pakjesdienst, strijkdienst, droogkuis, kinderopvang, fietsherstelling… Deze trend wordt door de coronacrisis versneld en vergroot. Voor ons wordt het belangrijk om in te spelen op de wens om sociaal contact te blijven onderhouden, zowel met collega’s als met klanten, en om te zorgen voor gezonde maaltijden, met duurzame producten, respect voor de korte keten en een duurzaam afvalbeheer.”

Begeleiden van werknemers

Concreet ziet Manuella Hoste catering evolueren naar het begeleiden van werknemers door de dag: “Mensen van bij het ontbijt van dienst zijn met lekkere koffie, energieke tussendoortjes en zelfs maaltijden voor thuis. In het aardbeiseizoen vonden we het fantastisch om een box met aardbeien en alles erbij mee te geven om thuis confituur te maken. Dat was een van onze antwoorden op corona.”

Ook voor de events in coronatijden is het belangrijk om creatief te zijn, bv. met picknickboxen in openlucht, themamiddagen…

Herkenbaar voor Wout Van Impe, die dat belangrijke randvoorwaarden vindt om als werkgever aantrekkelijk te zijn. Volgens hem vormt deze omkadering echter niet de essentie waarom mensen overstappen naar een ander bedrijf: “In 95% van de gevallen heeft de overstap te maken met de leadershipcultuur: de relatie met de leidinggevende, opleidingsmogelijkheden, groeimogelijkheden, autonomie, vrijheid, leren…”

Jobcrafting

Daarnaast wint volgens Koen Dewettinck ook de zinvolheid van de job aan belang. Veel organisaties beginnen na te denken over de erfenis die ze willen nalaten en dat vertalen ze in een aantal strategische objectieven: “Dat sluit ook aan bij het idee van jobcrafting en vertrekken vanuit het individu.”

Lees het volledige KMOinsider breakfast panelgesprek in KMOinsider

Meer weten?

Furbo-Rectangle_Updated.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials