Bedrijven gebruiken binnenvaart en shortsea

Logistiek

Nieuwe brug vanuit Gent naar Albertkanaal

Begin juni werd een 104 meter lange brug met een binnenvaartponton vanuit Gent naar Lanaken-Briegden gevaren. Het ponton vertrok vanop de kaai van de Gentse firma Aelterman die de constructie bouwde. Dit eerste transport betrof het middendeel van de brug dat 1.200 ton woog en 22 meter breed was. Midden in de zomer werden de twee aanloopdekken van elk 30 meter en samen 450 ton aangevoerd. Eens volledig geïnstalleerd is de brug 165 meter lang en weegt 1.650 ton.

Het grote gevaarte werd via binnenvaart vervoerd omdat het de enig mogelijke weg is en het bovendien één van de nieuwe bruggen over het Albertkanaal wordt. Dit project past in een verhoging van alle bruggen tegen (hopelijk) 2020. Omdat de Europese doorvaarthoogte van 9.10m hierdoor wordt bereikt, kunnen er container binnenschepen met 4 lagen containers onderdoor varen. Dit betekent een rendementsverhoging met 30%.

Machines vanuit Zelzate naar Riga (Letland)

Midden april werden 1.550 cbm semi-gedemonteerde rupskranen en graafmachines op de privé-kaai van Jan De Nul in Zelzate in een coaster geladen. Er zaten een aantal zware stukken tot 88 ton tussen, waarvoor een zware kraan werd ingezet. De bestemming was Letland, één van de Baltische Staten.

Er werd voor shortsea geopteerd omdat wegtransport vereiste dat de machines tot nog kleinere en lichtere colli werden gedemonteerd, wat een hogere transportkost tot gevolg zou hebben. Bovendien zou het totale transport via de weg langer geduurd hebben.

In Riga werden alle stukken uit de coaster rechtstreeks op een ponton van Jan De Nul gelost, dat vroeger al vanuit België was gesleept. Na ombouw zal het ponton worden ingezet bij de bouw van een windmolenpark in Zweden.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

't Hooghuys

't Hooghuys