Bedrijven gebruiken binnenvaart en shortsea

Logistiek

Pompen in Ham voor vlotte binnenvaart

In periodes van watertekort zullen deze installaties het water van onder aan de sluis terugpompen naar de bovenkant van de sluis, zodat dezelfde hoeveelheid water opnieuw kan worden gebruikt om schepen door de sluis te laten varen.

De installatie op de sluis van Ham bestaat uit vier enorme vijzels die elk in een vijzelgoot geplaatst worden (drie in een open vijzelgoot, één in een gesloten vijzelgoot). Elke combinatie vijzel en vijzelgoot weegt 85 ton. De open vijzels zijn in staat zijn om 5 m³ water per seconde op te pompen. Eén versassing via de duwvaartsluis verbruikt ongeveer 48.000 m³ water. De vier vijzels moeten ongeveer 50 minuten op volle kracht werken op deze hoeveelheid water terug te pompen.

 

Met een doormeter van 4,30 meter en lengte van 22 meter zijn dit wellicht de grootste vijzels ter wereld die tot nu toe gebouwd zijn voor een dergelijke toepassing. Daarom werden de vijzels in Roeselare op een binnenschip geladen, richting Ham (Albertkanaal).

 

30 Transition Pieces voor windmolenpark  van Willebroek naar Borkum

In Willebroek werden 30 Transition Pieces (het overgangstuk tussen fundatie (Monopile) en turbinetoren van windmolens) gemaakt voor het project “Riffgat” in Borkum (Duitsland). Drie gele torens per trip werden rechtopstaand geladen in een binnenschip en gevaren tot in Vlissingen. De Transition Pieces werden er overgeslagen op een “heavy lift schip” met bestemming Borkum. Daar werden de Transition Pieces en Monopiles in zee geplaatst met behulp van de eigen gigantische kraan.

 

De Monopiles voor het Riffgat windmolenpark, gefabriceerd in Spanje, hebben elk een gewicht tussen 500 en 750ton en een lengte variërend van 55 tot 70m. De diameter bedraagt 6.5m. De Transition Pieces welke geplaatst worden op de Monopile hebben een totaal gewicht van 300 ton, een hoogte van 30m en diameter van 5,6m.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

't Hooghuys

't Hooghuys