Bedrijven gebruiken shortsea shipping

Logistiek

Victrol Chartering gaat voor “heavy” met zeepontons

Het Antwerps bedrijf Victrol Chartering richt zich met haar “heavylift/roro” afdeling nu ook op de markt van windenergie- , olie- en gasprojecten. Deze activiteiten vormen al bijna een kwart van de omzet van Victrol.

Er werd nu geïnvesteerd in twee nieuwe zeewaardige roro pontons en een zee-sleper/duwer om zich in deze toch wel niche markt verder te profileren.

Het Roro4-ponton (afmetingen 90 x 22m – 1.083 m² effectieve dek ruimte) kan tot bijna 2.900 ton lading nemen. Er kan materiaal in het ruim van dit ponton gereden worden. 1.260 ton kan het kleinere Roro5-ponton (69 x 15.6m – 1.076 m² dek ruimte) aan boord nemen. Beide pontons kunnen ook “in elkaar gevaren worden”: dan is 1.980 m² beschikbaar en kan 2.600 ton geladen worden. De pontons kunnen ook op de binnenwateren varen, zelfs met de beperkingen van de brughoogten (Albertkanaal).

In principe zijn er geen restricties voor de pontons zelf om op zee te varen (“unrestricted seagoing”): de verzekering van de lading beperkt echter het uitvaren vanaf 5-6 Beaufort.

Geografisch focust Victrol op de Hamburg-Le Havre range, met uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk. Naar deze laatste bestemming werd Roro5 dit jaar al ingezet vanuit Genk (Albertkanaal) naar Ellesmere Port. Een “regenerator cyclone” werd in 2 delen van Genk naar Antwerpen gebracht (stukgewicht 220 ton). Later werden 3 onderdelen (440 ton) vanuit Antwerpen naar de Engelse haven gevaren.

www.victrol.be

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

't Hooghuys

't Hooghuys