Bedrijven gebruiken shortsea shipping

Logistiek

Palengrijper van bijna 400 ton vanuit Gent naar het V.K.

Midden januari 2014 vertrok een 395 ton zware “palengrijper” vanaf de kaai van Aelterman in het Kluizendok van de haven van Gent. De constructie had exceptionele afmetingen: een lengte van 30m, een breedte van 25m en een hoogte van 20m. Ze was bestemd voor het windmolenpark “Westermost Rough” in het Verenigd Koninkrijk. Een palengrijper (“Pile Gripper”) wordt gebruikt bij het plaatsen van funderingspalen voor windmolens in zee.

Deze constructie werd bevestigd aan de m/s “Innovation”, één van de grootste zogenaamde “jack-up” schepen ter wereld. Met de palengrijper vastgehecht aan dit schip worden de funderingspalen van 800ton vastgehouden en op de juiste plaats op de zeebodem gepositioneerd. Dit gebeurt met een nauwkeurigheid van enkele centimeters. Men kan de functie ervan vergelijken met die van vingers bij het inslaan van een nagel in een plank.

In totaal zullen 35 windmolen funderingen geplaatst worden met deze “pile gripper” en zal deze ook voor toekomstige projecten ingezet kunnen worden.

De constructie werd in verschillende onderdelen opgebouwd in twee vestigingen van Aelterman (Sint-Amandsberg en aan het Kluizendok) en tot een geheel samengesteld aan het Kluizendok in de haven van Gent. Vervolgens werd de volledige constructie op een zeewaardig ponton gereden met behulp van hydraulische wagens (met 32 afzonderlijk bestuurbare wielen). Op die manier werd ze als een shortsea transport naar het Verenigd Koninkrijk verscheept voor bevestiging aan het m/s “Innovation” (dat zelf te groot was om de Gentse haven binnen te varen).

De locatie in zee “Westermost Rough Wind Farm” bevindt zich 8km ten noordoosten van Withernsea aan de Holderness Coast in de Noordzee (Engeland). Ze heeft een oppervlakte van 35km² met een capaciteit van 240 MW.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

't Hooghuys

't Hooghuys