Van microbrouwerij tot internationale bierbeurs: de brouwers bij BeerSelect aan het woord

Enkele maanden geleden haalden de ambitieuze bierliefhebbers-ondernemers van BeerSelect massaal de pers toen ze hun hoogstpersoonlijke brouwerij openden. Hun bedoeling is om microbrouwers toegang te geven tot een hypermodern en kwalitatief brouwproces. Geen kritischer publiek dan deze brouwers zelf, aangezien zij perfect weten hoe hun recept moet smaken. KMOinsider nam dus het proefglas in de hand en ging in gesprek met twee brouwers die hun bieren aan BeerSelect toevertrouwen.

Patrick Volders – Volders bieren: “BeerSelect zorgt ervoor dat we met vertrouwen in de markt kunnen stappen”

Patrick Volders is al jarenlang thuis in de brouwerswereld. Hij werkte als meestergast in een brouwerij en volgde in Gent een opleiding rond brouwen, mouterij en gistingstechnieken. Toen de brouwerij haar deuren sloot, besloot Patrick zelf aan de slag te gaan als hobbybrouwer – eerst met kits van Brouwland, later in samenwerking met een externe brouwerij. Hij ontwikkelde drie bieren: Joske (een blond bier, naar zijn eigen bijnaam), Lily (blond, de naam van zijn oudste kleindochter) en Lewis (donker, genoemd naar zijn kleinzoon). In deze bieren staan natuurlijke ingrediënten en aromatische hopsoorten centraal, wat zorgt voor een karaktervolle smaakbeleving. Patrick kwam op een dag in contact met BeerSelect. Dat betekende het begin van een vruchtbare en smaakvolle samenwerking.

 “We werken samen met BeerSelect sinds hun brouwerij geopend is. De heren hebben me vorig jaar opgebeld en het klikte meteen. Dankzij hun commerciële aanpak heb ik als brouwer veel meer mogelijkheden”, steekt Patrick van wal.

Patrick in actie in de brouwerij

Brouwen in alle vertrouwen

“Het is altijd delicaat om met je bier naar een andere brouwerij over te stappen, dus ik was zeer benieuwd naar het resultaat. Als je ander water gebruikt, heeft dat gevolgen voor de smaak, zelfs als je overige ingrediënten identiek zijn. Je water moet onder meer de juiste ph-waarde hebben om hetzelfde resultaat te krijgen”, legt Patrick uit.

Vol spanning trok Patrick naar de Gentse brouwerij om het eerste brouwsel van het Joske te proeven. “Het was perfect, zelfs nog lekkerder dan eerst. Het bier is nu veel romiger. Vroeger had het een ietwat wrange toets, maar die is nu volledig weg. Het Joske heeft opnieuw de zachte aanzet die het had toen ik het vroeger zelf maakte. Onlangs zijn we de Lewis gaan proeven. Ook die zat heel goed. Intussen brouwt BeerSelect 2000 liter bier voor mij. Een ander pluspunt is dat de etiketten van bij BeerSelect er heel elegant uitzien. Ze weten precies wat nodig is: de etiketten zijn iets kleiner en breder geworden en zijn verzorgd op het flesje geplakt. Zo oogt het geheel beter.”

Ambachtelijk antwoord op massaproductie

“Als brouwer ben ik gekant tegen massaproductie, want dat leidt tot kwalitatief mindere bieren. Bier moet na het brouwen rusten en rijpen, maar het krijgt er de tijd niet meer voor. Daarom gaan er weer meer mensen zelf brouwen. Consumenten zijn bereid meer te betalen voor lokale, ambachtelijke producten. Dat zie je ook bij andere streekproducten: mensen betalen liever voor kwaliteit. Ik ben dus absoluut overtuigd van het concept van BeerSelect. Ze zorgen ervoor dat we met vertrouwen in de markt kunnen stappen. We kunnen meer doen, we bereiken meer klanten en ons product wordt geapprecieerd. Ik zou het zeker aan andere brouwers aanraden. De stichters zelf hebben trouwens ook een heel mooi verhaal. Als je hen ziet staan, straalt de passie ervan af.”  

Yannick De Pelsmacker – ’t Gijzelaarke: Stap naar professionaliteit

Yannick en Robin De Pelsmacker van de Gijzelse microbrouwerij zijn niet alleen broers, maar delen ook een passie voor bier. Vanuit die voorliefde organiseerden ze eerst brouwerijbezoeken en bierproefavonden. Van het een kwam en het ander, en niet veel later zaten de broers weer op de schoolbanken om een brouwcursus en een opleiding tot brouwer te volgen. “De tijd was rijp om zelf te proberen wat we al jaren gingen bekijken”, aldus Yannick.  

In hun zoektocht naar een distributiekanaal voor ’t Gijzelaarke kwamen de broers terecht bij BeerSelect. “We kennen hen al van voordat ze hun brouwerij openden. We vonden hun webshop en zagen dat een van de stichters van BeerSelect, Wout Meuleman, uit de buurt is. We gingen bij hen langs om te ontdekken wat ze te bieden hadden. BeerSelect zou uiteindelijk onze distributie en marketing gaan verzorgen. Toen ze vervolgens hun nieuwe brouwerij openden, zijn we meegetrokken.

Schot in de roos

Yannick is zeer te spreken over de samenwerking met BeerSelect, ook wat de brouwerij betreft. “De nieuwe brouwerij is prachtig. We werden van in het begin mee betrokken in de bouw. We hebben gezien hoe de ketels geplaats werden en hoe alles gegroeid is. Alles is hypermodern en splinternieuw. Het is uniek dat zulke jonge ondernemers zoiets kunnen neerzetten. Over de kwaliteit van het bier mogen we zeker niet klagen. De dubbel was meteen een schot in de roos. Onze andere biertjes zijn we nu aan het finetunen. Zowel voor ons als voor BeerSelect is de brouwerij een nieuwe start, maar we hebben er het volste vertrouwen in.”

Expertise in de brouwerswereld

BeerSelect is uiteraard meer dan een brouwerij. Ook voor marketing en distributie rekenen de broers De Pelsmacker op deze Gentse ondernemers met een neus voor het betere bier. “Ze denken mee, hebben een zeer grote kennis en de juiste mensen rondom hen”, legt Yannick uit. “Ze hebben onze nieuwe etiketten mee ontworpen en zorgden voor onze rebranding. Daarnaast leggen ze contacten met grote distributiecentra. Dankzij BeerSelect werken we dus zoals een groot bedrijf, ook internationaal. BeerSelect vertegenwoordigt ons op grote internationale beurzen. Dat is handig, want voor ons is het niet mogelijk om naar Italië of Shanghai te gaan, aangezien we ook nog een fulltime job hebben. Kortom, ik zou ook andere mensen aanraden om met BeerSelect te werken. Ze hebben veel gedaan voor ons en we hopen dat ze dat blijven doen. De stichters hebben een brede blik op de brouwerswereld.”

Ben je microbrouwer en droom je ervan met je bier de wereld te veroveren? Of ben je benieuwd naar een unieke selectie ambachtelijke speciaalbieren? Neem contact op met BeerSelect!

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en RewardU

Meer weten?

RewardU

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • RewardU

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials