Leaderboard BB.gif
Steven van Belleghem

“De digitale wereld boost zoals nooit tevoren, maar ook de offline samenleving zal een boost krijgen”

Marketing

Nu ook hij in zijn kot blijft in deze coronatijden, schreef Steven van Belleghem, internationaal keynote spreker over digitale klantenrelaties, een opiniestuk over de relatie tussen de online en offline wereld. Om even over na te denken.

Steven van Belleghem is parttime marketingprofessor aan de Vlerick Business School en gastdocent aan de London Business School. Hij is tevens partner van inspiratiebedrijf Nexxworks, co-founder van contentcreatiebureau Snackbytes, en bestuurder bij Plan International België. Van Belleghem reist de hele wereld over om de allerlaatste trends in digitale klantenrelaties te spotten. Zijn jongste boek ‘Customers The Day After Tomorrow’ gaat over het winnen van klanten in de digitale wereld. Hij schreef ook een e-book dat je gratis kan downloaden via stevenvanbelleghem.com/ebook.

Coronacrisis en technologie

“Ik hou van online tools en ik ben een grote fan van technologie. Siri en Alexa, ik vraag ze dagelijks of ze mijn favoriete muziek willen draaien. Zulke technologische snufjes vind ik fantastisch. Natuurlijk biedt de technologie vandaag veel meer dan leuke gadgets. De techniek maakt mijn leven efficiënter en fijner. Tijdens deze coronacrisis leunen we allemaal sterk op onze technologie. Nooit eerder werkten zoveel mensen van thuis uit. Virtuele meetings boomen. Deze voormiddag organiseerden wij met ons bedrijf Nexxworks een eerste virtuele board meeting. Eerlijk? Het ging goed en we vonden het wel fijn om zo te vergaderen. De meeting verliep heel efficiënt en niemand verloor tijd met naar de vergaderlocatie te rijden. Het is goed mogelijk dat wanneer deze crisis voorbij is, we onze virtuele board meetings verder zullen zetten. Godzijdank bestaan deze digitale tools. Stel je de wereld in quarantaine voor zonder deze hedendaagse digitale middelen.”

Online tools gebruiken

“Zonder enige twijfel is deze crisis het grootste educatieve programma ooit voor het gebruik van online tools. Iedereen heeft vandaag tijd om ze uit te proberen en tegelijk is er ook een nood om ze je eigen te maken. Mijn ouders hebben uiteindelijk ook geleerd om te FaceTimen om met hun kleinkinderen te kunnen praten. Voor deze crisis voelden ze nooit de noodzaak om Facebook te leren gebruiken. Vandaag blijkt het dringend nodig.”

Grote boost voor e-commerce

“Deze crisis geeft ook e-commerce een grote boost. Amazon communiceerde onlangs dat 100.000 nieuwe mensen worden aangeworven om de stijgende vraag het hoofd te kunnen bieden. Een indicatie van hoe deze gigant in de toekomst nog gaat groeien. Online tools, virtuele vergaderingen, e-commerce,… de corona crisis geeft ze een flinke duw in de rug. Hinderpalen voor virtuele vergaderingen en e-commerce worden massaal neergehaald en ze zullen niet meer terugkeren. Of toch? Dit is niet het eindbesluit.”

Rol van digitalisering in klantenbeleving

“Nogmaals, ik ben grote fan van online en digitaal. De voorbije tien jaar heb ik een aantal boeken geschreven over de rol van de digitalisering in de beleving van klanten. Ik geef er ook lezingen over. Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik de offline wereld vandaag meer dan ooit mis. Ik mis het om bij mijn collega’s en vrienden te zijn. Ik mis het publiek dat ik de eer had om toe te spreken tijdens mijn lezingen. Een presentatie geven via een webinar is fantastisch en ik ben blij dat het kan, maar het is niets in vergelijking met een real-life event. Andere mensen zien en voelen, creëert een bijzondere dynamiek. Een virtuele board meeting met het team van Nexxworks is efficiënt en werkt, maar echt leuk is dat niet. Een babbel voor en na, een mopje, lichaamstaal, het is er allemaal niet en dat mis ik.”

De wet van de schaarste

“Weet je, er geldt nu een oude economische wet: de wet van de schaarste. Wanneer iets schaars wordt, stijgt de waarde ervan. Real life interacties tussen mensen, ze staan vandaag op een zeer laag pitje. Meer dan ooit is menselijke interactie waardevol. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer deze crisis onder controle is, we terug naar buiten zullen komen om elkaar in het echte leven te ontmoeten. Meer dan ooit zullen we de noodzaak voelen om te socializen. Eens het terug veilig zal zijn om iets te gaan drinken met vrienden, zullen we deze gelegenheden koesteren. En ik kan niet wachten om met onze kinderen naar mijn ouders te gaan. FaceTime is een goed alternatief voor een paar weken, maar daar stopt het dan ook. Enkele maanden geleden droomden veel mensen ervan om van thuis uit te werken. Hun gelukkigste dag in 2020 zal de dag zijn dat ze terug naar kantoor kunnen gaan. Meer dan ooit zullen we ‘intermenselijke connecties’ appreciëren.

Waardering voor offline wereld

Echte menselijke interacties kunnen we nooit volledig vervangen door digitale tools. Dat zal ook nooit gebeuren en deze crisis toont aan dat dat overduidelijk is. Begrijp me niet verkeerd. Natuurlijk blijf ik GIGANTISCH geloven in digitale connecties. Na de crisis zullen we met zijn allen Zoom nog meer gebruiken dan voor de crisis en het aan huis leveren van voeding zal gemeengoed worden. Dat wordt niet meer teruggeschroefd. Maar tegelijkertijd zal de offline wereld als nooit tevoren floreren. De positieve energie die de echte wereld brengt, kan door geen enkel virtueel platform vervangen worden. Dus ja, het corona virus geeft de digitale wereld een boost, maar het zal ook onze waardering verhogen voor alles wat er in het echte leven gebeurt.”

De originele tekst vind je hier in het Engels.

Lees meer

VLAAMSEPOST - Rectangle202003.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Uitleguil

  • MZT

  • Creavolta - webdesign en online marketing

Bekijk de socials