The story of the long tail

Marketing & Sales

Advertentieruimte kopen bij zoekmachines is een goed idee wanneer u meer klanten wilt aantrekken. Maar in welke zoektermen investeert u het best? Populaire en dure? In de praktijk blijkt dat specifiekere, op het eerste gezicht minder interessante keywords vaak verbazingwekkend goede resultaten opleveren. Hier speelt het principe van de ‘long tail’. 

Vroeger richtten de meeste bedrijven zich met een kleine hoeveelheid populaire producten op de grote massa. De boom van e-commerce heeft echter een revolutie ontketend: vandaag maken een massa nicheproducten de dienst uit. De oorzaak? Dankzij de onbeperkte schapruimte en lagere distributiekosten op het internet kunnen bedrijven zonder meerkosten oneindig veel producten aanbieden.

Dit is – in het kort – het principe van de ‘long tail’. De term verwijst naar de lange ‘staart’ op de vraagcurve: een grote verzameling producten die minder frequent worden gezocht, maar samen meer verkopen dan het handjevol bestsellers van een bedrijf.

ls ondernemer is het cruciaal om het potentieel van de long tail te benutten. En dat betekent slim omgaan met SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising). Begin met een grondige analyse van de zoektermen die klanten naar uw website of -winkel lokken en van de zoekvolumes die aan bepaalde keywords gekoppeld zijn.

Dan is het zaak om uw website of e-shop af te stemmen op deze keywords en advertentieruimte te kopen bij de juiste zoektermen. Een vuistregel: hoe concreter uw keywords (‘kattenbrokken met kip’ in plaats van ‘kattenbrokken’), hoe lager de kosten en concurrentie. En ook al wordt er minder op deze keywords gezocht, de klanten die zo bij u belanden zijn veel ‘kooprijper’. Het resultaat: een veel hogere conversiegraad. 

Hoe laat ik SEO en SEA in mijn voordeel werken? Ontdek het tijdens een vrijblijvend gesprek met Hybrid Media.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

't Hooghuys

't Hooghuys