bedrijfswagen minder belast

Bedrijfswagens worden minder belast

Leasing & Renting voertuigen

Mijn wagen, mijn vrijheid? Vandaag is de auto soms eerder symbool van ‘immobiliteit’: we staan vaak stil in het verkeer. En onder druk van het klimaat, zouden we beter van alternatieve vervoersmiddelen gebruik maken. Het is dan ook haast niet te geloven dat je vanaf dit jaar minder belast wordt op je bedrijfswagen. En toch, niets is minder waar.

Belasting op voordeel van alle aard

Als je een bedrijfsvoertuig van je werkgever of je vennootschap ter beschikking hebt en dat gebruikt voor het woon-werkverkeer of privé verplaatsingen, dan word je op dat voordeel belast. Die belasting wordt berekend op een forfaitair voordeel van alle aard en niet op het werkelijke voordeel. In het vakjargon spreekt men van voordeel alle aard.

Hoe hoog is het belastbare voordeel?

Hoeveel het belastbare voordeel in 2019 exact daalt, hangt af van de cataloguswaarde, het type brandstof en de CO2-uitstoot van de wagen. Ook de leeftijd van de auto speelt een rol.

Voor elk jaar verstreken sinds de eerste inschrijving daalt de cataloguswaarde met 6 procent tot de wagen vijf jaar oud is. Er wordt dus minstens gerekend met 70 procent van de oorspronkelijke cataloguswaarde. 

Door te kiezen voor een wagen met een lagere CO2-uitstoot en/of een goedkopere wagen kan je het belastbare voordeel drukken, maar er zijn grenzen. Het belastbare voordeel bedraagt dit jaar minimaal 1.310 euro.

Bestuurders van milieuvriendelijke auto’s, zoals elektrische of hybride wagens, worden belast op een minimumvoordeel, ook al stoot de auto weinig of niets uit. Ook de meest vervuilende auto’s worden niet zwaarder belast, omdat ze al het maximale belastbare voordeel hebben.

De CO2-uitstoot: één van de componenten in de berekeningsformule

Elk jaar wordt een referentie-uitstoot bepaald. Voor de eerste keer stijgt die referentie-uitstoot. En dat heeft tot gevolg dat het belastbare voordeel van een bedrijfswagen dit jaar met zo’n 2 tot 6 % daalt.

Dat komt omdat in de berekeningsformule van het belastbare voordeel de uitstoot naar een CO2-coëfficiënt wordt vertaald.

Zo geldt de basis CO2-coëfficiënt van 5,5 % voor een auto met een standaarduitstoot. In 2019 stijgt die standaard van 105 naar 107 gram per kilometer voor benzine-, LPG- of aardgaswagens. Voor dieselwagens is er een stijging van 80 naar 88 gram per kilometer.

De CO2-coëfficiënt in de berekeningsformule wordt met 0,1 % verhoogd per extra gram CO2, tot een maximum van 18 %, als je wagen een hogere uitstoot dan de standaard heeft.

Auto’s met een lagere uitstoot worden beloond. In dat geval wordt de coëfficiënt met 0,1 % verlaagd per gram CO2. Het percentage kan niet onder 4 % dalen.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven