Benzine steeds interessanter voor leasewagens

Benzine steeds interessanter, ook voor leasewagens

Leasing & Renting voertuigen

De jaarlijkse studie van Alphabet Belgium naar het kantelpunt tussen rijden op benzine, diesel of elektriciteit, toont aan dat het integreren van benzinewagens in de vloot almaar een interessantere keuze wordt.

De evolutie naar benzinewagens wordt dus ook duidelijk gevolgd op de wagenparkmarkt. Terwijl diesel voorheen consequent de voorkeur genoot, blijven benzinewagens een steeds competitievere rol spelen, ook nu bij hogere jaarlijkse kilometeraantallen.

Compact en Economy segment: benzine in het voordeel

Benzinewagens behalen een voordeel in het Compact-segment voor alle kilometeraantallen en contractduren. Houd er rekening mee dat de meeste modellen in dit segment alleen als benzineversie verkrijgbaar zijn. Enkele uitzonderingen zijn de CNG-motoren die verkrijgbaar zijn voor bv. de Fiat Panda en de Volkswagen Up. Bij deze voertuigen liggen de gebruikskosten gemiddeld € 70 per maand lager dan voor de benzinetegenhanger.

In het Economy-segment liggen bij benzinewagens de gebruikskosten meestal lager, terwijl de gebruikskosten voor dieselwagens pas voordeliger zijn bij hogere kilometeraantallen (40.000 km / 48 maanden). Goede alternatieve brandstofopties zijn de Suzuki Swift (verkrijgbaar als benzinehybride en plug-inbenzinehybride) en de Toyota Yaris (benzinehybride). Deze wagens hebben lagere gebruikskosten dan de meeste andere voertuigen in het Economy-segment, zelfs bij hogere kilometeraantallen en langere contractduren.

Business segment: benzine interessant tot 25.000 km/jaar

Nieuwe ontwikkelingen van de voorbije jaren bevestigen de koppositie van benzinevoertuigen voor de meeste kilometeraantallen in het Business-segment. Het is meestal voordelig om een benzinemotor te kiezen voor kilometeraantallen tot 25. 000 km per jaar voor een contractduur van 48 maanden of meer.

Elektrische voertuigen (zoals de Hyundai Kona, VW e-Golf en Peugeot Ion), benzinehybrides (zoals de Toyota Auris, Kia Niro of Lexus CT), plug-inbenzinehybrides (zoals de BMW 2-reeks, MINI Countryman en Toyota Prius) zijn beduidend duurder in aankoop dan de gemiddelde wagen in dit segment, wat tot een hoger leasebedrag leidt. Door de hoge fiscale aftrekbaarheid en het lage brandstofverbruik zijn de gebruikskosten na fiscale en belastingimpact vergelijkbaar met die van niet-elektrische varianten, met name voor hogere kilometeraantallen.

Business+: kantelpunt ligt lager

Een ander belangrijk segment is het Business+-segment. In dit segment ligt het kantelpunt lager. Dieselmotoren zijn het interessantst vanaf 25 000 km per jaar voor een contractduur van 48 maanden. In deze segmenten liggen de gebruikskosten voor wagens op alternatieve brandstoffen meestal lager dan bij de benzine- en dieselwagens. Sommige wagens zijn verkrijgbaar in verschillende brandstoftypes, zoals elektrisch (BMW I3), benzinehybride (Ford Mondeo, Mercedes C-Klasse, Lexus IS), dieselhybride (Hyundai Tucson) en plug-inbenzinehybride (Volvo V60, Kia Optima en Mitsubishi Outlander).

Executive en Luxury: kostenvoordeel voor diesel

In het Executive-segment vinden we de grotere sedans en SUV’s terug. In dit segment is er een duidelijk kostenvoordeel voor dieselmotoren, waardoor dieselmotoren meestal een betere keuze zijn dan benzinemotoren. Er zijn echter alternatieve brandstofopties beschikbaar met interessante gebruikskosten. Daarom raadt Alphabet aan om een offerte op te vragen voor benzinehybrides (zoals de Mercedes E-Klasse of de Lexus RC), plug-inbenzinehybrides (zoals de BMW 5-reeks, Volvo V90 of XC60) of plug-indieselhybrides (zoals de Mercedes E-Klasse). Er zijn momenteel geen volledig elektrische modellen in dit segment.

In het kleine Luxury-segment liggen de gebruikskosten voor dieselwagens beduidend lager dan voor benzinewagens. Er zijn echter tal van alternatieve brandstoftypes beschikbaar met interessante gebruikskosten. Opties zijn onder meer elektrische voertuigen (Jaguar I-Pace of Tesla Model S en Model X), elektrische wagens met range extender (BMW I8), benzinehybride (Mercedes CLS, Lexus LS of RX) en plug-inbenzinehybride (zoals de BMW 7-reeks, Mercedes S-Klasse of Volvo XC90).

Wat zijn de redenen voor de verschuiving van het kantelpunt naar benzine?

  • Benzinemotoren zijn goedkoper in aankoop en voordeliger in onderhoud.
  • Het brandstofverbruik is de laatste jaren sterk verbeterd.
  • De ontwikkeling van nieuwe technologieën voor benzinemotoren is in een stroomversnelling gekomen.
  • Door de toenemende interesse in benzinewagens worden de restwaarden van benzinemotoren gunstiger ingeschat.
  • De brandstofprijzen voor diesel en benzine zijn steeds meer naar elkaar toegegroeid en waren in 2018 volledig geharmoniseerd.

Check de alternatieven

Hoewel België tot voor kort een dieselland was, raadt Alphabet aan om steeds de beschikbare alternatieven, zoals benzinevarianten en andere aandrijfsystemen, te vergelijken. Ze zijn niet alleen beter voor het milieu maar kunnen ook een gunstig effect hebben op de gebruikskosten. Bij het berekenen van de gebruikskosten in deze studie zijn we uitgegaan van de huidige brandstofprijzen.

Zodra de brandstofprijs van diesel en benzine volledig geharmoniseerd is, zal het kantelpunt 5.000 km verschuiven in het voordeel van benzinewagens. Door het nieuwe belastingstelsel zullen de gebruikskosten van plug-inhybrides in vele gevallen in een negatieve richting evolueren, maar gunstiger blijven dan de diesel- of benzinevarianten.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven