leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Local Friday zet lokaal aankopen in the picture

MVO

Local Friday is een gloednieuw initiatief dat lokaal, ambachtelijk talent en lokale winkeliers wil ondersteunen via een inspirerend online sensibiliseringsproject. De Local Friday-actie werd over heel Vlaanderen gelanceerd en loopt nog tot 22 november.

Waarom Local Friday?

De initiatiefnemers zijn ervan overtuigd dat de consument wel degelijk achter ‘lokaal kopen’ staat maar dat het engagement nog wat mag aangewakkerd worden. De online sensibiliseringscampagne wil consumenten op lange termijn aansporen om bewust lokaal aan te kopen, o.m. door het online tekenen van het charter op www.iksteunlocalfriday.be en door dit te delen op sociale media.

“Met deze campagne willen we er iedereen bewust van maken dat kopen bij een lokale ondernemer veel voordelen biedt. Je kiest voor kwaliteit en duurzaamheid en investeert in de toekomst van je lokale omgeving. En geef toe, het is ook gewoon fun”, vertelt initiatiefneemster Sofie Smolders. Dat vinden ook de meters van de campagne, Murielle Scherre, Veerle Dobbelaere en Veronique Leysen, zelf ook lokale makers. 

Local Friday Fair op 22 november 2019

Op vrijdag 22 november kan iedereen tijdens de Local Friday Fair in het Felix Pakhuis in Antwerpen lokaal talent uit heel Vlaanderen komen ontdekken en rechtstreeks producten of artikelen kopen bij een 30-tal standhouders uit de sector van de fashion, food, juwelen, keramiek, streekproducten en accessoires. Die dag kan je shoppen bij een winkel in je buurt, via een lokale webshop of via Belgunique.be. 

Bekijk de Local Friday-video

Sofie Smolders: “Vlaanderen telt zoveel gepassioneerde talenten die artistiek, ambachtelijk en authentiek actief zijn in hun eigen shop, atelier of in een coworkingformule. Ook de kleine, lokale winkelier kan men niet wegdenken in het lokale landschap. Makers en lokale winkels vormen immers een ecosysteem dat samenhangt, samen maken ze elkaar sterker. Hun producten zijn vaak uniek, origineel en innovatief en er hangt meestal nog een verhaal aan vast. Zou het niet mindsetting zijn als de Vlaamse consument hen af en toe eens steunt met een bewuste ‘lokale’ aankoop… op vrijdag? Is de return on investment voor iedereen niet veel hoger als die consument beseft dat de waarde van zijn aankoop uiteindelijk de maker en de gemeenschap dient, én het milieu én de toekomst?” 

Bewust kiezen voor lokale kwaliteit

Christine Mattheeuws van medeorganisator NSZ: “Lokaal kopen is  bewust kiezen voor kwaliteit en duurzaamheid. Je weet hoe en door wie het product werd vervaardigd. De band tussen de maker, het product en de consument wordt zo ook veel persoonlijker.”

Christine Mattheeuws: “In verschillende sectoren zien we het aantal handelaars pijnlijk afnemen: artisanale bakkers, speciaal- en delicatessezaken van vleeswaren, winkels in verkoop van fruit, maar ook speciaalzaken in huismeubilair dalen de laatste jaren. Maar er is een positieve kentering in alles wat fashion en design is. De impact van influencers speelt hierin een rol. Als je ziet dat men kledij en designproducten meer en meer bewust koopt, waarom zou men dat niet méér doen voor voeding en andere producten? De oproep is dus: probeer er een gewoonte van te maken om 1 dag per week te reserveren om lokaal te kopen, de Local Friday.”

Acties voor lokale makers en winkeliers

Wie als lokale maker of winkelier zijn engagement wil benadrukken, kan het Local Friday-logo en -beeldmateriaal op de eigen website en social media plaatsen.

Info : www.iksteunlocalfriday.be

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Bekijk de socials