Professor Luc Van Liedekerke over MVO

Luc Van Liedekerke: “De term mvo gaat verdwijnen. MVO wordt de norm!”

MVO

Professor Luc Van Liedekerke twijfelt er geen seconde aan dat de duurzame draai die onze (bedrijfs)wereld neemt, niet meer kan worden teruggedraaid. Volgens hem kan je je als ondernemer maar beter bewust zijn van die verandering. “De onomkeerbare verandering richting Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (mvo) is een bondgenoot, geen draak die moet bevochten worden.”

Hoe is professor Luc Van Liedekerke (Universiteit Antwerpen) in het verhaal van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gerold? Blijkbaar heeft hij al meer dan 25 jaar geleden ingezien dat er grote veranderingen op til waren. Hij studeerde eerst filosofie en daarna economie, zeker toen een ongewone combinatie. Het gaf hem een brede blik op economische groeimodellen. Uit de rapporten van de vermaarde ‘Club van Rome’ leerde hij onder meer dat wetenschappers zich al in de jaren ’60 van vorige eeuw vragen stelden bij de impact van de globalisering.

Door een te snelle en onstuitbare bevolkingsgroei lopen we als mensen steeds vaker tegen onze grenzen.

Onstuitbare bevolkingsgroei

Tegen de grenzen aanlopen: sinds enkele jaren zetten de veranderingen die zich toen voorzichtig aankondigden zich razendsnel door. Waarom nu? Volgens professor Van Liedekerke is het vooral door een te snelle en onstuitbare bevolkingsgroei dat we als mensen steeds vaker tegen onze grenzen aanlopen. “We beseffen dat en daardoor gaan we ons waardepatroon steeds sneller en diepgaander veranderen.

Wie tegenstribbelt, wordt uit de markt geduwd. Zo simpel is het.

We worden gevoeliger voor de boodschap van ngo’s die ons bewustmaken van de noden van dieren, het leefmilieu en het zuiden. Op vijftig jaar hebben ngo’s hun ledenaantal van een paar duizend naar vele honderdduizenden zien stijgen. Politici gaan dat signaal van de bevolking capteren en implementeren in het beleid. Gevolg: de wetgeving wordt verstrengd. Tegelijk gaat de consument mee de markt bepalen. Sommige zaken zijn al ingrijpend veranderd. Zo kan je onder druk van de consument vandaag in de supermarkt enkel nog scharreleieren kopen. Alle andere eieren zijn uit de rekken verdwenen.”

Geen schaamlapje, wel de nieuwe norm

Kortom: bedrijven en bedrijfsleiders moeten zich realiseren dat mvo geen leuk extraatje is. Het is niet langer iets wat bedrijfsleiders er vrijblijvend kunnen bijnemen als schaamlapje voor de groene flank van hun klantenbestand. Het heeft alles te maken met gezonde bedrijfsvoering. “Wie tegenstribbelt, wordt uit de markt geduwd. Zo simpel is het. Ik ben ervan overtuigd dat de term Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gaat verdwijnen als term, het wordt gewoon de norm!

Iedereen wordt getriggerd om zoveel mogelijk in te zetten op het duurzame aspect.

Het duurzame is te lang blijven hangen bij de afdeling marketing en sales, nu wordt het pas echt en terecht geïntegreerd in de value chain en wordt iedereen getriggerd om zoveel mogelijk in te zetten op het duurzame aspect. Wie in de afbraak van huizen zit, heeft geen keuze meer. Hij is vandaag simpelweg verplicht om elk stukje materiaal te recycleren en rekening te houden met de daaraan verbonden percentages.”

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant