De waardebepaling van jouw bedrijf: voer voor specialisten

Wie denkt aan de verkoop van zijn bedrijf vraagt zich natuurlijk af wat de onderneming waard is. Voor deze waardebepaling zijn er diverse waarderingsmethoden, die elk hun eigen klemtonen leggen, vertelt Anthony Hernaut, directeur van Dealmakers, adviesbureau voor ondernemers bij de verkoop van hun levenswerk.

Kwaliteit, structuur en focus

Volgens Anthony Hernaut ontwikkelde het Wemmelse adviesbureau een unieke methode rond kwaliteit, aangepaste structuren en een duidelijke focus.

“Kwaliteit komt voort uit onze onafhankelijke werkwijze waarin vertrouwen, ervaring, kennis en betrokkenheid centraal staan. Ons klein team bestaat uit bekwame onderhandelaars met bewezen expertise in Corporate Finance. We behouden steeds een duidelijke focus op advies en begeleiding.”

Verschillende waarderingsmethoden

“Ons werk begint vaak bij de waardering van de onderneming”, gaat Anthony Hernaut verder.

“Bij deze waardebepaling spelen verschillende numerieke maar ook strategische en emotionele factoren een rol. Bovendien zijn er meerdere waarderingsmethoden. Welke methode het meest aangewezen is, hangt ook van de positie die je inneemt in de transactie. Een koper heeft immers een ander perspectief dan een verkoper.”

Intrinsieke waarde en rendementswaarde

Volgens Anthony Hernaut zijn de twee meest gebruikte waarderingsmethoden de bepaling van de intrinsieke waarde en van de rendementswaarde.

“De intrinsieke waarde, of het gecorrigeerd netto actief (GNA), is de waarde van het patrimonium dat een onderneming in het verleden heeft opgebouwd: de som van het eigen vermogen en de verborgen meer- en minderwaarden op activa en passiva.

De rendementswaarde (DCF) kijkt naar het rendement dat de activa genereren en niet naar de financieringswijze van het bedrijf.”

De financieringswaarde

“Ook de financieringswaarde is een belangrijk element bij een overname”, benadrukt Anthony Hernaut. “Het is dan ook enorm zinvol voor de verkoper om dit te kennen en de verhouding ervan tot de DCF- en de GNA-waarde in kaart te brengen. Zo staat de hij van bij het begin van de onderhandeling sterker tegenover kandidaat kopers.”

De financieringscapaciteit volstaat echter niet als waarderingsmethode. Ze houdt immers alleen rekening met de beschikbare kasstromen gedurende de looptijd van een overnamekrediet. Ze heeft geen aandacht voor de activawaarde van de onderneming of haar rentabiliteit.”

De vergelijkingswaarde

Naast de intrinsieke waardering of de waardebepaling op basis van de rendementswaarde is het volgens Anthony Hernaut belangrijk om te kijken naar vergelijkbare transacties in het recente verleden. Die beïnvloeden immers ook de waarde van de onderneming.

“We gebruiken de vergelijkingswaarde, of multiples, vaak omwille van hun eenvoud. Maar daar zit ook de adder onder het gras. Een grondige onderbouwing ervan is broodnodig voor een relevant resultaat. En zelfs dan is een vergelijking met andere methoden noodzakelijk voor een correct inzicht in de echte waarde van de onderneming.”

Een combinatie is essentieel

“De waarde van een bedrijf bestaat dus niet” besluit Anthony Hernaut. “Een combinatie van verschillende methoden is dan ook aangewezen. Rekenen is essentieel maar er spelen daarnaast nog andere factoren een belangrijke rol.”

www.dealmakers.be

Wilt u meer weten?

Logo Dealmakers

Dealmakers

Bekijk de socials