Pandava, trendsetter in duurzaam ondernemen

In 1978 werd Pandava opgericht als de eerste Belgische drukkerij die met gerecycleerd papier werkte. Toen was de toon al gezet: ethisch ondernemen met milieuvriendelijke producten. Anno 2021 klinkt duurzaam overal hip en hot, maar bij Pandava is het geen loze marketingtruc. Het is de ziel van het bedrijf. Zelfs de naam werd in dat licht gekozen. De Pandava zijn de 5 zonen van Pandu, die volgens een prachtige oud-Indische legende ten strijde trokken voor een betere en rechtvaardigere wereld.

Meer dan 40 jaar later is Pandava allang geen drukkerij meer, maar kennen we hen als marktleider binnen de verkoop van kantoormaterialen. Ook daar deden ze aan pionierswerk: Pandava was de allereerste online kantoorwinkel in Europa. Doorheen de jaren kende dit een forse groei, waarbij de e-shop uitgroeide tot een volwaardige one-stop-shop voor alles wat een bedrijf nodig heeft. Het aanbod milieuvriendelijke materialen bleef daarbij de centrale spil.

Verrassend aanbod

Stefan Loones, gedelegeerd bestuurder: “We merken bij klanten een toenemende bereidheid om voor ecologische producten te kiezen. Mochten we ons énkel tot dat segment beperken zou ons marktaandeel echter te klein zijn. Daarom kiezen we voor een bredere aanpak: we bieden àlle producten aan, naast elkaar. Daarin gaan we heel ver: recent voegden we gereedschap, drank en voeding en tal van hygiënische producten toe. We merken dat heel wat bedrijven de elektrische fietsers douches aanbieden op het werk, dus er wordt ook douchegel aangeboden.”

Customer first

“Eén van onze krachtigste USP’s is onze gebruiksvriendelijke webshop. Om het proces van bestellen te vereenvoudigen, werken we bv. met groepaccounts. Daarin kan iedere werknemer of filiaalleider eenvoudig online ingeven wat hij/zij nodig heeft. Deze ‘verlanglijsten’ worden vervolgens naar de hoofdaccount van het bedrijf verstuurd, die als enige de machtiging heeft om de bestelling effectief door te voeren. Op die manier houdt één eindverantwoordelijke de vinger aan de pols, kunnen dubbele of overdadige bestellingen worden voorkomen en maken we een efficiënt overzicht mogelijk. Onze klanten waarderen deze feature enorm - geen gedoe met rondvragen, mailtjes of lijsten.
Diezelfde filosofie trekken we door naar alle segmenten van onze onderneming: de klant het zo makkelijk mogelijk maken. Iedere klant krijgt bij ons een persoonlijke consulent toegewezen die écht de moeite neemt om diens métier te leren kennen en de bijhorende noden en wensen in kaart te brengen. Daarbij denken we actief mee met onze klant, geen vraag is ons teveel. Zit een gewenst product nog niet in ons gamma? Dan zoeken wij het voor u op.”

Duurzame overtuiging

“We horen vandaag overal termen als groen en ecologisch, wat we absoluut toejuichen. We zien onszelf als grondleggers van maatschappelijk verantwoord ondernemen in België. Puur uit overtuiging, niet omdat het trendy is of omdat de markt het vraagt. Ecologie zit in ons DNA ingebakken, als tweede generatie duurzame ondernemers. Dat en onze klantvriendelijke service zijn de sleutels van ons succes.”

Pandava NV / SA – Hoge weg 123A – 2940 Hoevenen-Stabroek – T: +32 3 660 05 10 – www.pandava.com

Bekijk de socials