Is jouw kantoor veilig ingericht?

Facility

Een kantoor veilig inrichten gaat veel verder dan zorgen dat niemand zich verbrandt aan hete koffie, of je bureaus verplaatsen voor de huidige coronamaatregelen van 1,5 meter afstand. Het gaat ook over ongelukken en brand vermijden, noodprocedures aanleren en waardevolle spullen opbergen. Veiligheid op het werk is misschien niet het leukste onderwerp om tijdens de volgende personeelsmeeting te bespreken, maar zeker wel een erg belangrijke!

Ongelukken op het werk

Losse kabels op de vloer of rugzakken die rondslingeren lijken banaal? Think again. Ook zulke simpele zaken dragen bij tot een veiligere werkomgeving. En alleen preventie helpt niet bij het voorkomen van ongelukken op het werk. Uit een onderzoek van federale overheidsdienst Fedris uit 2017 bleek dat vooral nieuwe werknemers worden getroffen door een arbeidsongeval. Preventie, bewustmaking, herhaling én begeleiding zijn dus enorm belangrijke factoren wanneer je de veiligheid in je bedrijf wil verhogen, zeker in de arbeidssector.

Hoe kan je zorgen voor die begeleiding? Je kan een buddy-systeem opzetten waarbij huidige werknemers nieuwe werknemers onder hun vleugels nemen, en het geregeld herhalen van de noodprocedures heeft ook effect. Ten slotte hebben kleinere bedrijven of agencies vaak minder tijd of middelen voor preventie, ondanks het feit dat zij wel recht hebben op deze hulp. Klop dus aan bij een externe preventiedienst en bekijk samen wat je kan verbeteren qua veiligheid.

Brand en noodsituaties

Ongevallen die worden veroorzaakt door elektriciteit, brand of een ontploffing behoren (gelukkig) tot de eerder zeldzame arbeidsongevallen, maar de gevolgen kunnen wel erg serieus zijn. Een goede procedure voor noodsituaties is dus natuurlijk stap 1. Dit stel je op via het brandpreventiebeleid, het noodplan en het evacuatieplan. Daarnaast zijn ook preventieve maatregelen zoals een brandalarm, blustoestellen en brandkasten essentieel. Zeker bij bedrijven met waardevolle spullen is een brandkast geen overbodige luxe, zodat ze maximaal beschermd blijven tegen hitte. Daarnaast voorzie je een jaarlijkse controle van je elektrische toestellen en let je erop dat je personeel geen brandbare zaken of onveilige kabels meebrengt naar het werk.

Waardevolle zaken beschermen

Net zoals je een verzekering hebt voor arbeidsongevallen, heb je als bedrijf ook een verzekering tegen diefstal. Maar je verzekeringsmaatschappij zal wel eisen stellen over hoe de waardevolle goederen worden bewaard, alvorens ze verzekerd zijn. Dit betekent dat je voorwerpen of geld moeten worden opgeborgen in een degelijke kluis of meerdere kluizen die niet zo maar opengebroken kunnen worden en voldoen aan de Europese normen. Welke normen hierbij gelden, hangt af van je verzekeringsmaatschappij.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials